Hej,

Jag funderar på att bygga ett badrum till i huset. Tanken är att koppla in det nya badrummet på avloppet utanför huset som i sin tur går c:a 15 bort till en trekammarbrunn.

Det är gamla cementrör från befintligt badrum till trekammarbrunn som jag tänkte byta till plast. Hur grovt rör behöver jag för att klara två badrum (toa, bad, vask och det ena med tvättmaskin)? Köket går på eget 110 rör. Såg någonstans här att det rekommenderades 110 mm rör men jag blev inte klok på om det var för ett badrum eller om det även räcker till två.

Också fråga nummer två: Från det befintliga badrummet finns det idag en avluftning som går upp på vinden där det sitter någon sorts ”hatt” av plast och frigolit. Behöver jag dra upp ett sådan även från det nya badrummet? Har läst här att avluftningen ska sitta sist i kedjan (eller efter toan?) men nu kommer det ju att vara två olika avloppsgrenar inne i huset.

Tack på förhand

Jens
 
110 mm rör räcker, det räcker för flera hus, chansen att spola i en 3-4 toaletter samtidigt är obefintligt liten. Så fortsätt med dina planer med 110 mm.

Luftningen har du alldeles rätt om, fortsätt så.

Prototypen
 
Tack för ditt svar! Ja risken att spola i 3-4 samtidigt är mycket liten, det är ju andra toan jag ska bygga ;)

Luftningen har du alldeles rätt om
Antar att du menar att jag behöver ren avluftning till så då är det väl bara att köra igång!
 
Avluftningen bör sitta sist på stammen. Men det är inte säkert att du behöver 2 st luftare. Oftast räcker det med en per hus. Men det hänger på hur avloppet är byggt., om det är lång avstick ifrån stammen etc.
 
Förgreningen till nya badrummet blir c:a 3,5 m från befintlig avluftning och längden på förgreningen blir ca 7-8 m. Så det är kanske säkrast att köra två avluftningar eller? Det är ju inte så mycket extra arbete trots allt.

/Jens
 
Jag har luftningen 80 cm på "fel" sida om toa och det händer att vattenlåset dras tomt när man lagt en grövre ....

redan 80 cm har betydelse. Och varför har jag det så dumt, en ungdomssynd då man inte visste bättre.

3,5 m är för mycket.

prototypen
 
Ok det blir alltså två avluftningar och 110 mm rör! Då är det bara att börja bila upp golvet.

Tack kför alla svar!
Jens
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.