Vi tänkte bygga plank mellan oss och grannen. Nåt i stil med nedan, men kanske lite tätare mellan reglarna:

Tryckimpregnerat träplank med horisontella reglar i trädgård, avståndet mellan reglarna är synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är 11 meter, tänkte bygga 180 cm hög. Tryckimpregnerat. Gjuta plintar. Funderar lite på dimensioner:

Avstånd mellan plintarna/stolparna? Säg att man tar 100 cm, och om någon gjutning misslyckas pga rot eller sten så lägger man bara en lodrät planka där för syns skull. Dvs tar dom ganska tätt så att man kan "hoppa över en gjutning" om det behövs.

Dimension på stolpar? 70*70? 95*95? 70*45? Nånting annat?

Dimension på reglar (horisontella) kommer att vara ca 45*20, och tänkte 12 mm mellanrum (dvs ganska tätt). Reglar på bara en sida.

Nåt annat att tänka på?
 
Hej,
Du bör nog ta rätt grova plintjärn på in- och utsida, för stabilitet.

Tänk på att plinten behöver vara rätt mycket större diameter än stolpen om du använder såna där plintjärn som är ”splittade” där de gjuts in, de bygger ett par centimeter utåt på var sida.

Du borde kanske fälla in plintjärnet i stolpen på utsidan, så att reglarna kan fästas dikt an mot stolpen.

Har du gnälliga grannar kanske du bör fundera om det behövs bygglov eller liknande för ett så tätt plank/insynsskydd.
 
Tack! Tar till mig. :)

Tänkte inte på att fälla in plintjärnet, men det är ju självklart nu när du skriver det. Hehe, blir till att inhandla en övehandsfräs (antar jag).
 
  • Gilla
Roundup
  • Laddar…
J
TiborK TiborK skrev:
Tack! Tar till mig. :)

Tänkte inte på att fälla in plintjärnet, men det är ju självklart nu när du skriver det. Hehe, blir till att inhandla en övehandsfräs (antar jag).
Karva bara ut med kniv eller stämjärn. Detta är ju bara under förutsättning att du vill täcka nedersta säg 30cm mot mark med ribbor också såklart, vilket inte är självklart
 
TiborK TiborK skrev:
Vi tänkte bygga plank mellan oss och grannen. Nåt i stil med nedan, men kanske lite tätare mellan reglarna:
Hej tänkte göra ett likvärdigt. Men tänkte köra med jordankare från jula. Sådana som man skruvar ner. Tror ni att det räcker för stabiliteten
[bild]

Det är 11 meter, tänkte bygga 180 cm hög.Tryckimpregnerat. Gjuta plintar. Funderar lite på dimensioner:

Avstånd mellan plintarna/stolparna? Säg att man tar 100 cm, och om någon gjutning misslyckas pga rot eller sten så lägger man bara en lodrät planka där för syns skull. Dvs tar dom ganska tätt så att man kan "hoppa över en gjutning" om det behövs.

Dimension på stolpar? 70*70? 95*95? 70*45? Nånting annat?

Dimension på reglar (horisontella) kommer att vara ca 45*20, och tänkte 12 mm mellanrum (dvs ganska tätt). Reglar på bara en sida.

Nåt annat att tänka på?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.