Ska bygga en pergola att ställa på altanen. Har googlat runt i alla hundratals trådar men blir inte klok på dimensionerna. Efter att först ha googlat runt åkte jag och köpte en 225x45 bärlina men när jag tittat hur det komemr att se ut så känns det monstruöst, så jag tänker gå ner i dimension. Fråga är hur mycket man vågar gå ned. Tänkte att bärlinan och reglarna kunde ha samma dimension. Önskar ha så små dimensioner som möjligt.

Altantaket/Pergolan ska bli 3x4 meter med 3 stolpar på varje långsida, dvs det blir 2 meter mellan stolparna på bärlinan och 3 meter mellan bärlinorna. Ovanpå ska det bli ett vanligt trapets plasttak. Bor i snözon 2 men ska använda den bara på sommaren och är väl inte hela världen om det sviktar lite i taket vid snöbelastning. Bara den är säker.


170x45 eller 145x45 är frågan. Nån som kan rekommendera något?
 

Bästa svaret

Jag skulle säga 45x170 vid c/c 600 mm och 45x145 vid c/c 400 mm. C 24 virke. Då har jag tänjt lite på vad som är acceptabel nedböjning. Risken är inte i första hand att taket ska rasa utan att det snart blir fult på grund av stora permanenta deformationer. Tycker du att det blir för grova dimensioner måste du ompröva någon av förutsättningarna eller designen så att det blir mindre spännvidder på reglarna.
 
  • Gilla
goran123
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag skulle säga 45x170 vid c/c 600 mm och 45x145 vid c/c 400 mm. C 24 virke. Då har jag tänjt lite på vad som är acceptabel nedböjning. Risken är inte i första hand att taket ska rasa utan att det snart blir fult på grund av stora permanenta deformationer. Tycker du att det blir för grova dimensioner måste du ompröva någon av förutsättningarna eller designen så att det blir mindre spännvidder på reglarna.
Tack för bra svar. Uppskattas! Så som jag förstår ditt svar så är avståndet på 2 meter mellan stolparna på långsidan ok, men att jag eventuellt skulle överväga ytterligare stöd på kortsidorna tex med en till stolpe på kortsidorna?
 
Vill man framför allt ha en snygg design kan man behöva skruva lite på parametrarna. Jag avråder från underdimensionering eftersom det snabbt blir fult. Bärlinor med 45x170 blir bra. Blir spännvidden endast 1,5 meter för takbjälkarna räcker 45x95.
 
  • Gilla
goran123
  • Laddar…
Supertack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.