Vi har fått en ventilationsritning från Alig där dimensionerna på rören är 100 (125 sista biten där rören gått ihop till ett). Det är vanlig frånluftsventilation, inte FTX. Jag har i andra trådar läst att dimensionen bör vara större, och jag har också läst att folk klagat på just Alig för att de gör dimensionen för liten.

Vad blir skillnaden med en större dimension? Blir det bara positivt med mindre ljud, eller blir det på något sätt sämre också?
 
En större dimmension ger lägre flödesmotstånd i rören. Ju större dimmension desto lägre flödeshastighet behöver luften ha för att förflytta sig. Lägre hastighet ger mindre ljud.

Fläkten kan köras på ett lägre varvtal om flödesmotståndet är lägre och ändå uppnå samma resultat.
Ju längre rör (antal meter) och flera böjar/kopplingar man har desto större totalt flödesmotstånd får man i systemet. Så för att kunna besvara din fråga behöver man veta hur många meter rör samt villekn dimmension de har i ditt tänkta system. Sen kan det ju vara av intresse att veta hur stor mängd luft du vill transportera bort per tidsenhet ;-)

Det end negativa med en grövre rördiameter jag kan komma på är högre kostnad samt att det tar mera plats.
 
Tack för svaret.

Rören till det ena badrummet är bara ca 5 meter och helt rakt. Det andra är ca 10 m med en 90 graders sväng samt böj över ryggåstak. Och då kom jag att tänka på något annat. Bör man inte undvika 90 graders svängar har jag läst någonstans? Bör man ha 2 på 45 grader istället?
 
Att unvika böjar gäller väl främst avloppsrör och annat men självklart kan det spela roll både på ljudnivån och tryckfallet om du kör en 90-graders eller 2 45-gradersböjar. Det senare brukar om inte annat vara enklare att rensa om du inte har rensluckor. När det gäller frånluftsventilation så kan det fungera med de grovlekarna på rör som du nämner men enklast är väl att räkna ut lufthastigheten i kanalerna givet de flöden som föreslås. Förutsätter att det finns någon uppskattning av dessa då du fått en ritning. Håller du dig under 3 m/s brukar det inte vara några problem med ljudnivåer. Ligger du över rinns risk för sus pga den höga lufthastigheten och det kan ev vara lämpligt att öka grovleken.

Nackdelar med det är givetvis priset och att ibland är det svårt att få plats med kanaldragning. Har du dock ett stort tryckfall i systemet (tex pga långa klena kanaler) så kan vissa installatörer kompensera detta med en kraftigare fläkt vilket ger ökad risk för aggregatljud i systemet. Har du normal frånluftsventilation utan återvinning och en enkel kanalfläkt är normalt fläkten en relativt liten del av kostnaden så det kan vara värt att undersöka så inte priset hålls nere med klena kanaler och fläkten körs lite hårdare
 
Det står angivet en flödeshastighet på 12 l/s så det måste ju definitivt vara för mycket. Jag angav speciellt önskemål om att de skulle ta hänsyn till att vi inte vill ha ngot susande...
 
12l/s i ett 100 rör ger ca 1.4m/s
12l/s i ett 125 rör ger ca 0,9m/s
 
Jaha. Då verkar det ju som att måtten är helt ok då. Tack för all hjälp.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.