Vårt företag huserar i gamla lokaler med lite industrikänsla (betong, rör, vajrar). Ljuset är kasst så vi är lite inne på att göra något åt det. Vi har lite behov av att kunna dimra ljuset, och det sitter redan en dimmer på plats.

För att matcha övrig stil pratade vi om strålkastare - finns det dimbara som funkar att använda inomhus?
 
Strålkastare?
Har du bilder påbefintliga armaturer?
 
Ok. Skrev i all hast igår. Förtydligande:
- Idag sitter det såna där vajrar med ikea-spottar + ikea-trafo på ena hörnet, och allt styrs från en dimmer + vanlig brytare.
- Spottarna ger ett grymt dåligt ljus. Skarpt, stickande, samtidigt som själva allmänbelysningen blir alldeles för svag.
- Utöver det funkar de kasst; just nu funkar 3 av 6 längor, och på den viktigaste av dem är nog trafon på väg, ljuset svajar något väldigt.

Jag tror inte att det här är en bra lösning att köra vidare på, utan är inne på att göra något nytt.
Jag är inne på något starkt indirekt ljus som går att dimma, och gärna med en design som passar in i en lokal med lite "industristuk".

Eftersom det inte finns några lamputtag i taket så pratade vi om man skulle kunna ta vanliga utomhusstrålkastare, typ http://fyndiq.se/product/294850-led-stralkastare-20w-neutralvit/?gclid=CPeH0cjp3LwCFcL3cgodNk0AQA (första jag hittade när jag sökte nu, så inte den), sätta upp några enstaka såna överst längs väggen, riktade upp mot taket.


Om det skulle gå att få såna eller snarlika dimbara, så kunde vi testa att bara plocka hit en arbetsbelysning och rikta den på samma sätt för att se om vi får den effekt vi vill ha.
 
E
Kan nog bli svårt att få tag i en "vanlig" LED-strålkastare som är dimbar. Om ni känner för att vara lide bakåtsträvande så finns det ju 150W halogenstrålkastare. En sån i varje hörn (4st) och en transistordimmer 1000W.
Dimrad, dassigt halogenljus ger nog rätt sorts ljus för att få en känsla av gammal industri. Nya/moderna industrier däremot satsar nog på vitare ljus för en god arbetsmiljö. Då är det antingen LED eller lysrör >4000K som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.