Har 10 dimbara GU10 downlights i vardagsrummet som idag är halogen. Känns dock olustigt att pumpa ut 400 W för takbelysning så köpte på prov en av IKEAs dimbara LED GU10. Blev dock väldigt besviken på resultatet då dessa dimmar ner väldigt lite (typ 30-40 % (?) medan halogen går ner till i princip noll) samt att de inte alls har samma varma ljus som halogenerna ger nerdimmade (IKEAs är märk 2700 K).

Är IKEAs dimbara kassa eller får man nöja sig med så lite dimning samt kallare ljus om man kör LED?
 
Kontrollera ifall din dimmer har en MIN-inställning. Den behöver i så fall justeras ned för att passa LED. Det innebär samtidigt att du troligen får välja LED eller halogen i samtliga dina armaturer. Du kan vara glad att de öht gick att dimra...

LED upplevs allmänt som kallare än vad den angivna färgtemperaturen säger. Det lär vara svårt att hitta LED med det där pissgula ljuset.
 
Bo.Siltberg skrev:
Kontrollera ifall din dimmer har en MIN-inställning. Den behöver i så fall justeras ned för att passa LED. Det innebär samtidigt att du troligen får välja LED eller halogen i samtliga dina armaturer. Du kan vara glad att de öht gick att dimra...

LED upplevs allmänt som kallare än vad den angivna färgtemperaturen säger. Det lär vara svårt att hitta LED med det där pissgula ljuset.
Fungerade toppen! Med lägre min-inställning kan man dimma dem ordentligt men som du säger så blir det inte så bra att blanda LED och halogen. Tack för tipset!
 
  • Gilla
INR och 1 till
  • Laddar…
Kunde likaväl varit jag som startat tråden..köpte dessa led i fredgas och fick samma besvikelse. Så följdfråga blir, var sitter en sådan min inställning? Är det bakom själva lysknappsratten?
 
olofh skrev:
Kunde likaväl varit jag som startat tråden..köpte dessa led i fredgas och fick samma besvikelse. Så följdfråga blir, var sitter en sådan min inställning? Är det bakom själva lysknappsratten?
På min satt den bakom lysknappen. Om du har liknande modell som jag har så dra knappen rakt ut. Skruva sedan bort den svarta lilla plastlåsningen och dra ut plasthöljet. Där under finns det en justering märkt med min.
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.