Vi har downlights i vardsgsrummet, 9st 35W halogen GU5,3 i två grupper, men jag skulle gärna byta dem mot LED.

Vilket är vettigast? Byta transformator och köra vidare på 12V eller skippa transformator och byta lamphållarna mot GU10 och köra 230V direkt?

För och nackdelar med de båda vägarna? Jag har hört allsköns problem med lampor som surrar eller flimmrar och det är ju helt oacceptabelt när man ska "byta upp sig" i teknik.

/Ola
 
E
Problemet med dimbara 230-led där drivdonet är inbyggt i varje ljuskälla är att de oftast fungerar halvbra att dimma förutom med dimmern som ljuskälletillverkaren använde för att kunna märka kartongen med texten Dimmable.

Jag vet att philips på sin hemsida har en tabell över ljuskällor och vilka dimrar dessa passar ihop med.
Dimbara lågprisled funkar nog med ännu färre alternativ.
 
Tack för svar. Någon rekommendation på GU5,3-LED som passar med motsvarande driver/tryckbrytare? Skulle vara skönt att slippa byta hela armaturen.

De befintliga dimmerknapparna kan jag gärna byta för de har alltid strulat en smula.
 
En undran till: Om dioden i en sådan LED-armatur ger upp, måste man byta hela armaturen eller går det att byta bara ljuskällan?
 
GU5,3 är endast för 12V och passar alltså inte drivdon för konstantström.
Om en LED-armatur går sönder så byter man hela armaturen (fast det är ju fullt möjligt att byta själva lysdioden/lysdioderna i vissa modeller, kruxet är väl att få tag på exakt likadana dioder).
 
Om du tänker byta rakt av till gu5,3 led kan du kika på denna sida. Svårt att veta vad du får för pengarna angående ljuskällorna, men man lovar ju en hel del vad gäller dimmerfunktionen. Du bör även kolla storleken/djupet på ljuskällan.
 
snaggletooth skrev:
kruxet är väl att få tag på exakt likadana dioder).
Känns som ett större krux att få tag på en exakt likadan armatur om åtta år när den går sönder.

Tack för svar men det känns som att vi fortfarande år 2014 inte har kommit på hur LED ska ersätta halogen. Får väl ge det ett par år till.
 
Emil_K skrev:
Problemet med dimbara 230-led där drivdonet är inbyggt i varje ljuskälla är att de oftast fungerar halvbra att dimma.
Jag testade att koppla fyra dimbara GU10 230V till den dimmern jag har och voila, stroboskop! Odimmat lös de jättebra och vid minsta dimning så var det ett tydligt flimmer som hade räknats som tortyr vid längre användande än 30 sekunder.
 
OlaF skrev:
Jag testade att koppla fyra dimbara GU10 230V till den dimmern jag har och voila, stroboskop! Odimmat lös de jättebra och vid minsta dimning så var det ett tydligt flimmer som hade räknats som tortyr vid längre användande än 30 sekunder.
Av nyfikenhet - vilken LED-armatur är det?
 
OlaF skrev:
Ingen LED-armatur. Dimmern är en Merten universaldimmer. Jag skaffade fyra lösa GU10 lamphållare och testade med Julas "dimbara" lampor [länk]
Ja, då kan man ju misstänka att Jula inte riktigt har studerat färdigt det där med dimmers till LED.
Går man via länken så rekommenderar de ju flera olika varianter, förutom sitt egna märke även från ELKO och Schneider Electrics..

Det hade ju varit roligt att testa det med deras dimmer..
Fungerar det inte är det ju bara att reklamera hela rasket..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.