Skall byta ut ett antal slingor med Halogen till LED MR16 12V. Vanliga philips och Osram downligts dimbara. Som monteras i vanliga downlight hållare.

Jag är rätt villrådig av val av drivdon/trafo. Jag har ett ljus system (Crestron) med tillgång till 0-10/1-10V styrning som jag idag styr mot din monterade dimmer Niko i elcentralen. Utöver dessa har jag även ett antal 4 kanal dimmrar från Crestron, som går på buss. Crestron kan jobba med laster ner till 15W, så här klarar jag mig om jag skall dimma ett Drivdon med ett par led.

Men mina Niko modell 05-715 Universal har en min last på 60W. Det har jag typ på 2 slingor i huset, 4 om jag slår ihop zoner i samma utrymme som är uppdelat på 2-3 trafo på en dimmer idag.. Har 12 dimmrar av denna typ, så mycket att kassera:) Så här tänker jag att det kan vara smart att skaffa don som tar 0-10 eller 1-10V direkt, så behöver jag inte köpa nya dimrar för dessa kanaler:)

Tillbaka till frågan. Vad för don skall jag välja för resp dimmer typ?
För 0-10V hittade jag denna till väldigt bra pris. Är den rätt tänkt? Jolly Maxi HV | Elbutik
Den finns i olika effekter där den länkade är den största. Min största grupp är på 9st 5,5A LED.

Sista scenariot, Jag har ett antal grupper med Vanliga mouse 105 trafo placerad ovan gipsen, som styrs från Crestron dimmrarna via Framkant/Bakkant . Här kommer det bli 3-4 led per grupp, Varav en del är i samma utrymme och delar dimmer. Så ett rum kan ha någonstans 16W till 60W på en dimmer kanal.
Vad för don rekommenderar ni här. Har hittat ett billigt på elbutik Trafo 0-70W 12V ULTRA70 (elbutik.se) för under 200:-
Alterantivt TRAFO ALLDIMMER ZERO 70 Vadsbo Elektronisk trafo ZERO 70.2 (elbutik.se) , för ytterligare en dryg 100 lapp. Är dessa rätt typer? Har någon erfarenhet av ovan.

Har succesivt börjat gå över mer på 230V men jag blir inte av med alla..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.