Hallå, jag hittar inte dimension på följande i de tabeller jag hittar:

Takstolarna kommer sitta med cc 1200mm, men det känns som att jag borde ha något därimellan så att jag kan spika spikläkten var 600mm. Alltså varannan takstol varannan 45x195mm (?) regel, frågan är nu vad den regeln ska ha för dimension?

Ovanför blir det en kallvind som inte kan inredas. Spännvidden är 5300mm.

/ Micke
 
Tänker du på innertaket eller råsponten?
cc1200 bör funka fint för båda.
Spika 28x60/70 som gles för innertak och använd 22mm råspont.
 
K
Det räcker väl med cc=1200? Glespanelen sitter ju vinkelrätt mot takstolens underram.
 
År man orolig kan man spika en 45x45 mellan stolarna som binder ihop glespanelen.

Protte
 
Det är på insidan jag tänker, det som blir innertaket.

räcker det att i takstolarna som sitter med cc1200, spika glespanel (28x70mm) med cc300 mm och på det skruva gips?

Gipset hänger inte ner då? så att det blir vågigt?
 
micke berglund skrev:
Det är på insidan jag tänker, det som blir innertaket.

räcker det att i takstolarna som sitter med cc1200, spika glespanel (28x70mm) med cc300 mm och på det skruva gips?

Gipset hänger inte ner då? så att det blir vågigt?
Jag skulle föredra att lager råspont först så att om olyckan är framme och någon trampar snett uppe på vinden så slipper man få foten rakt ner genom gipstaket.
 
micke berglund skrev:
Det är på insidan jag tänker, det som blir innertaket.

räcker det att i takstolarna som sitter med cc1200, spika glespanel (28x70mm) med cc300 mm och på det skruva gips?

Gipset hänger inte ner då? så att det blir vågigt?
Nä de ska inte hänga ner sig om du spikar 28x70 på cc300. :)
 
Jag fördrar att sätta plywood även i taket, då går det att skruva upp saker precis var som helst.

Protte
 
tack för alla svar, det var ju skönt att slippa både kostnad och arbetsmoment!
 
M micke berglund skrev:
tack för alla svar, det var ju skönt att slippa både kostnad och arbetsmoment!

Hur blev resultatet, vågade sej gipset? Är i samma situation som du nu med cc120 och funderar på om det räcker :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.