Hej! Ska bygga ett 30m2 komplementhus. Jag kan välja mått mellan 6.9m ¤ 4.3m eller 8.5m ¤ 3.55. Är det någon som har funderingar vilka mått som passar bra för att få till en ok planlösning? Jag tänker tex på hur brett huset måste vara för att badrum o sovrum ska kunna rymmas bredvid varandra.... eller är jag helt ute o seglar??
 
BirgitS
Anade nästan detta... Tack för hjälpen!
 
Badrum och sovrum brevid skulle jag säga kräver minst kring 4 m, så det breda alternativet låter bättre.

Men det går nog klura ut ngn annan lösning, men då blir det smalt.
Mina sovrum i stugan är ca 2,3 breda (2,50 långa), dvs väldigt små. Skulle dom vara smalare så är det svårt att få in en dubbelsäng, eller två enkelsänga brevid varandra, men man kan ju tnka sig en vångingssäng (ca 1 m) + 80 cm brevid - trångt men går.

Och badrummet bör väl iaf vara 80-100 cm brett - så totalt då 100+100+80+15 (innervägg) + 60 (ytterväggar) - dvs 3,55.
Du kan ju "bygga" väggar av flyttkartonger och testa hur det känns annars...

/K
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Badrum och sovrum brevid skulle jag säga kräver minst kring 4 m, så det breda alternativet låter bättre.

Men det går nog klura ut ngn annan lösning, men då blir det smalt.
Mina sovrum i stugan är ca 2,3 breda (2,50 långa), dvs väldigt små. Skulle dom vara smalare så är det svårt att få in en dubbelsäng, eller två enkelsänga brevid varandra, men man kan ju tnka sig en vångingssäng (ca 1 m) + 80 cm brevid - trångt men går.

Och badrummet bör väl iaf vara 80-100 cm brett - så totalt då 100+100+80+15 (innervägg) + 60 (ytterväggar) - dvs 3,55.
Du kan ju "bygga" väggar av flyttkartonger och testa hur det känns annars...

/K
Hej o tack för dina tips! Precis lite sådana resonemang jag behövde ta ställning till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.