Jo ja.

Kommit en bit på väg med min husrenovering. Nu börjar jag titta på ytskikt i form av golv. Innertak har jag valt huntonit symfoni.
Det är 130 m2 golv som skall läggas totalt för att få ett enhetligt flow då planlösningen är väldigt öppen och ej förlåtande.

Men där börjar bryderierna... Ogillar laminatgolv, men parkett blir ganska kostsamt speciellt med en budget där pengarna måste räcka till betydligt mer än så. Sneglat på massivt furgolv, ekonomisortering (119kr/m2), kan detta vara ngn idé tillsammans med någon behandling typ vitlutning och hårdvaxoljning?

Förutsättningar som råder är betongsula, gjuten för 2 år sedan med självkompakterande betong, legat öppen hela renoveringstiden, vattenburen golvvärme dut35 vid -25, men när det var som kallast (-30) låg fram på 30 grader och 20 grader i luften.

Hur skulle ni vrida och vända på steken?
 
A
Massivt furugolv måste skruvas för att det skall bli bra. Ekonomisortering är billigare men det kan vara jäkligt surt att lägga då du vill rata varenda bräda. Jag har både köpt prima massivt och sekunda (ekonomi). Det-är-stor-skillnad! Limmas och skruvas ordentligt! Helst tjocka plankor!

Golvvärme talar ju emot ett tjockt isolerande lager i form av massivt trägolv.

Linoleum är bra för golvvärme och miljövänligt. Finns väldigt många fina idag. Dock ej gratis!

Jag skulle inte lägga plastmatta förutom kanske i hall/badrum.

Vill man ha ekonomi i det hela så återstår väl ett klickgolv i något slags laminat eller vad det heter. De är ju mycket billigare än något snnat.

Nya hus borde ju ha behandlade betonggolv från början så att man också hade valet att inte lägga något innergolv alls. Kör med betongen bara. Men när innerväggarna står så är det svårt att komma åt med maskinerna längst in vid innerväggar/ytterväggar.
 
Hittat en vettig lösning efter mkt stötande och blötande. Tror jag landar på byggmax vitlackade 4-staviga ekparkett. Skapligt pris på den. Får se hur den går ihop med ikeas bodbyn grå lucka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.