Hej (Det är Coolmans fruga som skriver här) !

Jag och Coolman är just nu oeniga i hur vår framsida ska se ut. Vår avgränsning till vägen är ca 3,5-4 meter framför huset. Huset är en skånelänga och ligger på en privat väg men det händer att folk promenerar förbi huset. Vi har nyfikna grannar som tittar gärna genom fönster.
Coolman vill ha en 1,5-1,8 meter hög häck som skyddar insyn. Jag själv anser att det passar inte till vårt hus och vill ha buskar, rosor, vackra rabatter med kanske lite vilda växter här och där. Kanske även kullstenar? Jag tror att förbipasserade människor skulle titta på dessa hellre än genom fönster.

Jag tänkte ni kanske kunde hjälpa oss med tips och råd ? Så som kan inspirera oss till bättre förslag och ideer av hur framsidan ska se ut.

EN länk här hur vårt hus ser ut från gatan.
http://web.telia.com/~u41026436/blogpics/huset.jpg

MVH frugan
 
Länken funkar inte.
 
Jag röstar definitivt på Fru Coolman's förslag. Kanske markera tomtgränsen med någon lägre häck (exempelvis buxbom) för att närmare huset bjuda förbipasserande på blomsterprakt. Rosor passar utmärkt!
 
Hemmakatten
Håller med "Funkiz" och fru Coolman! :)
 
Förstår varför de som går förbi tittar in genom fönstren. :)
Ditt förslag fru Coolman skulle ge förbipasserande mycket mer roligt att titta på och därmed glömma bort huset som står bakom.
 
I stort lutar jag mer åt frugans håll än makens. Mest för att jag tycker att det vore synd att gömma den där ståtliga längan bakom en häck på 1,80, man skulle ju nästan bara se taket!

Det första jag tänkte när jag såg bilden var annars "rosenhäck". Jag tror att det skulle passa väldigt bra till huset med en häck av buskrosor närmast gatan, men av någon inte alltför högvuxen sort, max 1 m.

Innanför det kan man ha blomsterprakt. Fast gärna inte alltför rörigt, jag tycker att det är snyggt att hålla entresidan litet mer formell. Jag menar inte att det ska vara kargt, men strukturerat. Jag tycker att Inger P:s ide om rabatter infällda i kullerstensläggning låter som att den skulle passa bra till huset. Jag skulle ha rabatterna mestadels längs huset (3 - 4 dm från väggen för dräneringens skull) och sätta höga, rikblommande perenner i dem, t ex stockrosor, och ett par spaljerade klängrosor i annan färg än häckens rosor.
 
Jag röstar på Coolmans förslag  ::) - jag vill också ha integritetsskydd i min trädgård och en snyggt klippt ligusterhäck kan bli fräsigt och passar definitivt till skånelängan. Det gäller att inte visa 'allt' för de förbipasserande utan låta dem kunna kika in genom grinden (snygg grind!) och bara ana alla läckerheter (rosor etc) som döljer sig där bakom.

Det blir mycket mer spännande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.