Vår tomt är fyrkantig och begränsas på två sidor av vägsamfällighetens väg. Tomten lutar svagt åt vägkorsningen. Det finns inga ordentliga diken eller trumma under vägen, och vår tomt är numera en våtmark. Vårt dagvatten svämmar också över nu när det regnar, och det komemr vatten upp ur marken vi det stuprör som sitter lägst

Vad kan jag ställa för krav på samfälligheten ang. dikning? Trumma under väg? Och omvänt, vad får jag göra själv med diken? Min tomt är tydligen för liten för att ta hand om vattnet "rätt ner i marken".

På andra sidan en av vägarna i korsningen finns det ett rejält dike, en trumma dit borde fixa (mina) problem.

Jag skall ringa ordföranden i föreningen och höra med honom/henner också.

Nu tror jag inte detta kommer att fixa mina problem helt, men jag tror att bättre avrinning från tomten är bra i längden.
 
harry73
Varför menar du att din tomt är för liten för attta hand om vattnet. Ett mindre tomt får ju också mindre vatten. Eller rinner vattnet från grantomtar poå din tomt
 
En (väg) samfällighet har till uppgift att sköta vägen och angränsande ytor så att vägen håller angiven standard enligt förättningsbeslutet, och vägverkets normer ( om vägbidrag finns).

Dvs vägbana , diken och gren/slyröjning.

Om angränsande tomter naturligt lider av vattensjuka så åligger det tomtägaren att åtgärda detta på egen hand, tex genom att lägga en trumma under vägen.

Förändrar man diken eller höjer vägbanan osv, så det senare påverkar en angränsande tomt så ligger det på samfälligheten att åtgärda problemet.
 
Nu har ordf. varit på plats. "det fixar vi genast!" sa han. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.