Jag hade tänkt mig att digitalisera alla gamla VHS-band och lägga filmerna centralt i mitt nätverk. Köpte en Plexgear Movie Digitizer på Kjell o Co. Fick mycket problem med synk och det blev stora ljusa vandrande band över rutan. Dessa uppträdde i takt med ljudet, så efter lite undersökning hittade jag att det måste vara jordfel i kabeln eller ingången till "dongeln". Kontaktade supporten och åkte sedan till butik och fick en ny enhet. Den nya enheten fungerar mycket bättre, men det finns fortfarande kvar för mycket störningar i bilden ! Har provat med lite enklare modeller av VHS-spelare från både Thomson och LG där jag använt en plugg för SCART-utgången till phonokontakter.
Frågor: 1. Måste jag ha en VHS-spelare med s-video utgång ?
2. Måste jag skaffa en box till med synk-behandlare (PLL + combiner) ?

(Bilden visar när problemet var som störst, men samma typ av fel kvarstår)

Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Känner du ingen som har en DVD spelare med inbyggd hårddisk som du kan låna?

Jag har en Pioneer DVD med inbyggd hårddisk som jag anslöt VHS spelaren till via SCART kabel och spelade in på hårddisken. Brände därefter filmen på DVD RW och rippade till slut med Handbrake i datorn. Blev utmärkt resultat. Sen var det bara att radera DVD skivan och ta nästa film. ( Detta var filmer som spelats in i VHSbandaren, eller kamera)

EDIT: Är det köpta videofilmer så är det kanske Makrovision stör pulser i synken som ställer till problemen, men det brukar oftast visa sig i form av växlande ljusstyrka i bilden.
 
Redigerat:
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
FÖr många år sedan använde jag ett Pinnacle DC10Plus MJPeg Capture Card för att överföra SVHS filmer till datorn.Vart mycket bra bildkvalitet, ingen förlust mot orginalet.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Även om banden är i VHS så blir det mindre förlust om du spelar upp dem på en SVHS med s video ut istället för komposit.
 
Det är mest frågan om egna filmer, men har en del köpta också (med kopieringsskydd förmodar jag). Programvaran, som följde med är "Power Director V10" och den verkar ju användbar, så jag får väl kolla runt i bekantskapskretsen efter en DVD med HD.
 
Har du en riktig Scart kabel med full layout så väljer du RGB signalen, bättre kan det inte bli ut från din VHS spelare.

Lämna tillbaka prylarna du köpt från Kjelle och försök få tag i en DVD med inspelning.
 
Kan nästan garantera dig att hans video inte stödjer komponent
 
En nackdel med DVD är att du blir beroende av en undermålig kompression nämligen mpeg2
 
fusion skrev:
Har du en riktig Scart kabel med full layout så väljer du RGB signalen, bättre kan det inte bli ut från din VHS spelare.
Har jobbat med VHS i alla segment från GeKås till "broadcast" men aldrig sett en med RGB ut. Vill påstå att det inte finns, och om det finns så är S-Video troligen ett lika gott alternativ.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte sysslat med Video på den här nivån sedan 1974 (TV-studio med 1"-band), så därför lite dumma frågor. Vad jag tror mig ha förstått, så ligger en del av problemet i synkjitter och digitaliseringen. Det ser ju bra ut när jag kör in t.ex enbart video (gul phono-kontakt) till en TV. TV:n borde ju ha inbyggd synkseparator och lite lagom trög PLL och möjligen skulle då videosignalen kunna hamna lite snett i förhållande till föregående linje, men inte ändra färg till vitt - eller påverkas färgbärvågen också? Idealet är då kanske att få möjlighet att ta ut färdigprocessad video och synk från en TV? Min TV har tyvärr bara s-video i form av en INGÅNG :( "Dongeln" skapar en ".MPG" som sedan kan processas till ".M2TS".
 
Tack Jerrka, men jag hade tänkt mig lite bättre upplösning än "Videoformat: VGA 640 x 480 / QVGA (320 x 240)"
 
alfista skrev:
Har jobbat med VHS i alla segment från GeKås till "broadcast" men aldrig sett en med RGB ut. Vill påstå att det inte finns, och om det finns så är S-Video troligen ett lika gott alternativ.
Fanns har det gjort i alla fall.
Körde en panasonic så mot en IBM monitor. Bör ha varit runt mitten på 90 talet.
 
HasseTeknik skrev:
Tack Jerrka, men jag hade tänkt mig lite bättre upplösning än "Videoformat: VGA 640 x 480 / QVGA (320 x 240)"
Mja, hög upplösning är ju alltid kul men tänk på att VHS-signalen inte är särskilt "högupplöst" i sig.
Nu var det nog 10 år sen jag konverterade ett gäng VHS-band till digitalt format (med ett TV-kort med svhs-ingång) men om man räknar på det snabbt så har VHS inte mycket mer än motsvarande 240 pixel i horisontell upplösning (3 MHz videobandbredd): http://www.mediacollege.com/video/format/vhs/
Vertikal upplösning för PAL är 625 linjer men VHS tar inte med alla dessa om jag minns rätt men jag kan inte hitta källa på det nu.
Slutsatsen är att 640x480 mer än väl räcker för att klara bandbredden på den analoga bildinformation som VHS-systemet har.
Om vi vill ha full HD (1920x1080) så är det lika bra (eller tom bättre, eftersom du kan applicera antibrusfilter, exempelvis) att spela in i 640x480 och sen bara skala upp bilen, än att sampla VHS-signalen i HD-upplösning direkt.
 
Jag såg något coolt papper på ett AI som skulle förstå vad bilden föreställde och sedan kunna skala upp bilden i princip i oändligheten pga att den kunde uppskatta detaljer pga den visste vad scenen föreställde. Lär dröja innan det kommer på marknaden men då skulle man kunna få äkta HD-upplösning på SD-content.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.