Är det sant att de som bor i hus med centralantennanläggning inte får fördel av digitalTV sändningarnas mycket bättre kvalitet p.g.a. att den digitala signalen omvandlas till analog innan den når TV apparaterna i huset?
D.v.s. man har fortfarande analogTV?
 
Beror helt på kabeltv leverantören. Båda två som jag har haft den senaste tiden erbjuder analog-tv som en extra tjänst vid sidan av sina digitala sändnignar.
Om du vill ha digital-tv ta kontakt med din kabel-tv leverantör och hör vad de har för utbud av digitaltv. Ett annat alternativ är att skaffa marksänd digital-tv abbonemang. I de flesta städer kan signalen tas emot med en bordsantenn även om det på vissa platser kan vara rätt så dålig mottagning.

Så, om du har analog-tv från centralantennen så har du båda delarna kan man säga. Men man betalar ju också för detta, tyvärr... Kabel-tv abbonemang är inte gratis även om man bara har basutudet.
 
Jag förstår inte riktigt.
Skulle analogTV vara en extra tjänst?
Det är ju sämre än digitalTV i bild (och ljud?) kvalitet.
Det kostar väl inget extra att sända en digitalsignal i befinlig centralanläggning så varför skulle man ta betalt för detta?
Eller missuppfattar jag det hela?
 
En del med centralantenner skickar nog ut digital signal, en del analog. Jag känner till ett par som fortfarande skickar ut analogt.

Det är ju väldigt lätt att kolla om man har analog eller digital tv-signal. Tar du (eller den det gäller) emot signalen med en analog eller digital mottagare?
 
Varför omvandlar man digitalsignalen till analog?
Är det för att man skall slippa köpa box?
Nu förstår jag varför man säger att om man bor i hus med centralantenn behöver man inte bekymra sig.
Bilden finns där som vanligt.
Fast då är den väl analog?
Men då blir man ju snuvad på konfekten med den digitala kvaliteten?
 
Av bekvämlighetesskäl
Ja
precis
just det
japp
just så
:)
Man återanvänder det analoga nätet och slipper på så sätt investeringar hos varje abbonent. Bildkvaliteten beror då mer på det lokala nätet än något annat och kan bli lite som den blir
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.