Hej!

Jag skall försöka förklara vårt upplägg i huset.

Vi har el-element i hela huset med termostater på. Dessa är inställda på olika temperaturer, beroende på hur mkt vi är i de olika rummen.

I köket har vi en "huvudtermostat" som är inställd på 16grader - dvs, när temperaturen går under det så "slår det till" i säkringsskåpet (nåt relä där kanske) och alla element startas i huset. När sedan temperaturen stiger igen så slås elementen av.
Under denna termostat så sitter en brytare för sommar/vinterläge. När den står i sommarläge så bestämmer huvudtermostaten när elementen skall gå på. När den står i vinterläge så är elementen på och termostaterna på respektive element bestämmer temperaturen.

Denna huvudtermostat skulle jag vilja byta ut till en digital utanpåliggande (då jag tycker att den analoga potentiometern inte är så exakt) Var kan man få tag på detta? Har letat en del, men är inte jättekunnig på området.

Jag har en liknande termostat som styr en fläkt (värmetransportör) som sitter ovanför vår kamin - Denna sätts på vid 20grader, för att transportera värme till vardagsrummet. Skulle vilja byta denna också till en digital :)

Kan man sedan också sätta in olika temperaturer på dygnet, så hade detta ju varit grymt!

Kanske inte är tillräckligt med information för att någon skall kunna hjälpa mig, men vem vet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.