Vår vägsamfällighet har tröttnat på fortkörare och undersöker marknaden för variabla hastighetsdisplayer. "Någon sa" att det kostar runt 20k men jag hittar inget i den prisklassen.

https://www.blinkfyrar.se/variabla-...s-solution-spec-hastighetspaminnande-display/

Här fick jag t.ex offert på ca 80k för två skyltar, mätare, batteri och laddare. Vi vill gärna mäta och visa hastighet åt båda färdriktningarna

Har ni nåt tips? (trodde jag skulle hitta massor med info i forumet men kammar noll vid sökning)
 
Vår VF har en pacetell tror jag den heter, verkar ok och inte svindyr
 
Vad skulle en sådan hjälpa mot, finns 30 o 40 skyltar överallt, men ingen bryr sig för ingen kontroll existerar.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Tyckte mig se en annons sista(?) numret av bullentinen från REV. Ska se om jag hittar det...

EDIT: Det var Pacetell som redan nämnts.
 
G
h-man h-man skrev:
Vår vägsamfällighet har tröttnat på fortkörare och undersöker marknaden för variabla hastighetsdisplayer. "Någon sa" att det kostar runt 20k men jag hittar inget i den prisklassen.

[länk]

Här fick jag t.ex offert på ca 80k för två skyltar, mätare, batteri och laddare. Vi vill gärna mäta och visa hastighet åt båda färdriktningarna

Har ni nåt tips? (trodde jag skulle hitta massor med info i forumet men kammar noll vid sökning)
Vad tror du en skylt som visar hastigheten kommer göra?

305.jpg
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Vad tror du en skylt som visar hastigheten kommer göra?
Få bilister som redan kör 30 att köra 15 och de som kör 60 att fortfarande köra 60?
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Om jag fick välja själv skulle vi hyra in en huliganfirma som sparkar in dörrarna på fortkörare men samfälligheten har fattat beslutet att testa digital skylt så det är det som gäller. Vi har lagt ut fysiskt farthinder också men tycker inte det är tillräckligt effektivt och det har fått ett par grannar att fullständigt tappa konceptet.

Det är en liten smal villagata utan trottoar med massor med barn, hundvalpar osv. Formell hastighetsgräns är 30km/h men vi som bor längs raksträckorna (och samfällighetens årsmöte) tycker att 10km/h är lämpligare. Skylten ska alltså få folk att lätta på gasen trots att de redan själva tycker att de kör väldigt försiktigt. För grannsämjans skull skulle det vara skönt om den funkade för just nu är det riktigt dålig stämning
 
h-man h-man skrev:
Om jag fick välja själv skulle vi hyra in en huliganfirma som sparkar in dörrarna på fortkörare men samfälligheten har fattat beslutet att testa digital skylt så det är det som gäller. Vi har lagt ut fysiskt farthinder också men tycker inte det är tillräckligt effektivt och det har fått ett par grannar att fullständigt tappa konceptet.

Det är en liten smal villagata utan trottoar med massor med barn, hundvalpar osv. Formell hastighetsgräns är 30km/h men vi som bor längs raksträckorna (och samfällighetens årsmöte) tycker att 10km/h är lämpligare. Skylten ska alltså få folk att lätta på gasen trots att de redan själva tycker att de kör väldigt försiktigt. För grannsämjans skull skulle det vara skönt om den funkade för just nu är det riktigt dålig stämning
10km/h är inte en rimlig hastighet, ffa inte om det gäller ett område. Barn och hundar ska inte vara ute på gatan utan strikt uppsikt så det argumentet håller inte.
 
  • Gilla
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
Hur tätt mellan de digitala hastighetsskyltarna hade ni tänkt att ha? En vid varje fastighet? Det lär ju vara fler än en, annars är risken stor att folk saktar ner just vid skylten och sen gasar på igen.
 
  • Haha
Stickan56
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
10km/h är inte en rimlig hastighet, ffa inte om det gäller ett område. Barn och hundar ska inte vara ute på gatan utan strikt uppsikt så det argumentet håller inte.
Du vet inte hur gatan ser ut men hamnar i bilkramarhörnan hör jag. Den här tråden är inte en fråga om vilken hastighet som är ”rätt” (vägföreningen har en annan åsikt än du har). Vi ska skylta med rekommenderad hastighet 10km/h och ska ha digitala hastighetsdisplayer för att försöka få folk att följa detta.

Var hittar jag billigaste/mest prisvärda digitala skylt? Pacetell verkar vara bästa alternativ hittills
 
  • Gilla
Daniel_M_
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
10km/h är inte en rimlig hastighet, ffa inte om det gäller ett område. Barn och hundar ska inte vara ute på gatan utan strikt uppsikt så det argumentet håller inte.
Det är vårdslöst att basera sin uppfostran eller körstil på att andra ska lösa problemen. Samtidigt kan man inte hålla en tolvåring i handen för att gå över gatan till grannen, för den ungen blir aldrig vuxen sen.
 
  • Gilla
Lizzardo och 2 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Hur tätt mellan de digitala hastighetsskyltarna hade ni tänkt att ha? En vid varje fastighet? Det lär ju vara fler än en, annars är risken stor att folk saktar ner just vid skylten och sen gasar på igen.
Det räcker med att de sitter på ett ställe. Gatan är inte särskilt lång. Ett lågt farthinder i börjsn fungerar som naturligt farthinder men sen tycker en del att en raksträcka på typ 100m kan utnyttjas för acceleration innan en tajt 90gr sväng. Det handlar mer om trafikmiljö och att få folk att vara lätta på gasen än att polisa fram en exakt hastighet.
 
H Hochiha skrev:
Det är vårdslöst att basera sin uppfostran eller körstil på att andra ska lösa problemen. Samtidigt kan man inte hålla en tolvåring i handen för att gå över gatan till grannen, för den ungen blir aldrig vuxen sen.
Min tolvåring har blivit påkörd på gatan och hans cykel blev mos under en bil. Min 10åring prejades ut i buske på cykel av bilist. De blir vuxna den hårda vägen utan att nån håller dem i handen. Men återigen-tråden handlar om digital skylt
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
h-man h-man skrev:
Min tolvåring har blivit påkörd på gatan och hans cykel blev mos under en bil. Min 10åring prejades ut i buske på cykel av bilist. De blir vuxna den hårda vägen utan att nån håller dem i handen. Men återigen-tråden handlar om digital skylt
Det var ett svar på inlägget ovan mitt om att "strikt uppsyn" ska lösa bilismens problem. Är det genomfartsgata eller ni boende som är problemet? Edit: såg din beskrivning ovan. Låter dyrt jmf blomlådor, men behöver ni ingen mätning räcker det väl med en blinkande skylt med barn på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.