Hej tekniker!

Jag undrar om någon har pejl på hur bra digitala bordsantenner är???? Hur är det bild- och ljudkvalitet alltså?
Tänkte slippa sätta upp "vanlig" takantenn på vårt (för övrigt fantastiskt fina om jag får säga det själv) hus om en dig. bordsantenn är lika så bra. Och förr eller senare (vilket blir fallet för oss i Skåne) måste man som bekant ändå "go digital".....

/vilsen 35-åring
 
askur skrev:
Hej tekniker!

Jag undrar om någon har pejl på hur bra digitala bordsantenner är???? Hur är det bild- och ljudkvalitet alltså?
Antingen fungerar det eller så fungerar det inte - så är det med den digitala tekniken. Det går inte att se någon skillnad på bilden med två antenner som fungerar.

Det är ingen skillnad på antennerna för digital-TV jämfört med analog-TV. Med digital-TV kan man klara sig med lägre signalnivå så därför kan det ibland (oftast inte tror jag) gå bra med en inomhusantenn.

När det gäller vilka antenner som fungerar bra så är det tyvär bara en sak som gäller och det är att prova sig fram. Utan att mäta eller testa så finns det ingen som kan säga vad som går bra hemma hos dig. Det näst bästa man kan göra om man vill veta i förväg är att kolla hur grannen har gjort.

Vill du slippa ha en synlig antenn på huset kanske du kan placera den på vinden.
 
General Failure skrev:
Vill du slippa ha en synlig antenn på huset kanske du kan placera den på vinden.
Om inte dina takpannor är gjorda av stålplåt ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.