Hej. Har ju hållt på att bygga garage i par tre år nu. Vanligt garage med carport framför. Jag har valt att isolera loftet ovan carporten. Hela bygget har en grundstomme i limträ.
Det jag undrar nu när jag isolerar loftet är hur jag ska lägga diffutionsspärren uppe vid nockbalken. Nockbalken är ju 600mm o isolering/takåsar 220mm. Jag vill ju att resterande av nockbalken ska synas på loftet men vill ju inte behöva klä in den synaliga delen av nockbalken i plast. Avslutar jag bara diffutionsspärren vid nockbalken eller hur gör jag??:S
 
du skulle gjort så här. nedifrån ovh upp. balk- plast över balk- bräda med samma bredd som balk- takåsar.Du lägger altså bara en remsa (1m) över balken vid uppsättning. då är plasten skyddad och obruten och färdig för överlapp/tejp/klämlist. nu skulle jag foga plasten mot balk med klämlist på bägge sidor.
 
OK. Jo det rätta hade nog varit som du säger att lägga ovan balk innan taket lades. Fog plast med klämlist?? Vilken list som hellst eller använder man nån speciell?
 
du tar ett godkänt tätmassa, ex sicaflex, tec7 eller liknande och lägger en sträng efter balken. sen plasten utanpå och en klämlist, runt 11x36 eller liknande. dimensionerna ska du inte se så noga på då det är norska och lite annorlunda mot vad du finner/ klyver. lycka till!
 
Tackar!:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.