Jag ska byta befintligt tak och samtidigt isolera kallvinden. Tanken är att golv, väggar och tak kommer att plastas in så att huset blir tätt-

Gällande taket så är den tänkta lösningen så här:

- Yttertak, profilerad plåt
- Bärläkt, troligen 45x70
- Spikläkt
- Diffussionstätt underlagstak (typ Bison unterlagstak eller motsvarande), frihängande mellan takstolar (ca 25 mm)
- Luftspalt
- Isolering min 28 cm
- Byggplast
- Läkt
- Gipsskivor

Eftersom luftspalt finns ovan och under underlagstaket så är det väl inga problem med att ha byggplast på insidan av isoleringen?
 
Inga reflektioner?
 
R
Joachim Ljungquist Joachim Ljungquist skrev:
Jag ska byta befintligt tak och samtidigt isolera kallvinden. Tanken är att golv, väggar och tak kommer att plastas in så att huset blir tätt-

Gällande taket så är den tänkta lösningen så här:

- Yttertak, profilerad plåt
- Bärläkt, troligen 45x70
- Spikläkt
- Diffussionstätt underlagstak (typ Bison unterlagstak eller motsvarande), frihängande mellan takstolar (ca 25 mm)
- Luftspalt
- Isolering min 28 cm
- Byggplast
- Läkt
- Gipsskivor

Eftersom luftspalt finns ovan och under underlagstaket så är det väl inga problem med att ha byggplast på insidan av isoleringen?
Spikläkten på takstolen kan du skippa då det kommer att luftas ändå..
Men inga problem med din lösning många hustillverkare som har denna lösning även om jag föredrar råspont och papp under plåten..
 
Spikläkten i sammanhanget har jag förstått främst för att hålla duken på plats mellan takstolarna.
 
R
Det gör ju dina bärläkten, har inte sett ströläkt på takstol i en sådan här konstruktion..
Men den skadar ingett så får den dig att finna förtroende för konstruktionen så kör på det..
 
Det är mer frågan om att följa tillverkarnas anvisningar 😊.
 
R
JoachimLj JoachimLj skrev:
Det är mer frågan om att följa tillverkarnas anvisningar 😊.
Då gör du enligt tillverkarens anvisning..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.