Hej.
Mjöbäcksvillan bygger på följande sätt:
Lockpanel, spikläkt,vindskydd, 190 mm isolering, 195 stående massiv regel, diffusionspärr
och liggande 45 regel. 45 isolering och 13 gipsskiva


Det innebär att diffussionsspärren ligger inuti isoleringen med 195mm isolering på kalla sidan och 45mm isolering på varma sidan om diffussionsspärren.

Jag är ingen byggare men tänker att om man över huvud taget skall ha ångspärren inne i isoleringen så bör man ju se till att daggpunkten aldrig uppnås vid dess läge....(?)

- Är detta en byggmetod enligt norm? (eller är detta ett konstruktionsfel som kan påvisas via några byggtekniska regler?)
- Vad finns det för regler gällande position på ångspärren i isoleringen?
 
Många gör så för att huset skall bli tätt. Dvs man kan göra all eldragning och montering av eldosor på insidan av fuktspärren/plasten för att slippa göra hål. Annars måste man trä igenom vp rör eller flexrör med elkablar genom plasten på alla ställen där du vill ha en eldosa. Då ökar risken för att där blir läckage och därrför väljer många att göra på detta sätt. Fuktproblemen uppstår om den fuktiga luften kan läcka ut i konstruktionen för det är först när luften möter noll grader som den kondenseras och det uppstår skador och om däremot luften inte kommer i rörelse i väggen och läcker ut minskar risken för fuktskador.
 
Det som brukar rekomenderas är att plasten sitter max 1/3 in i isoleringen. Så dina 45 mm skall inte vara några problem om du har 190 mm "utanför" plasten.

- M
 
Instämmer med föregående talare, du ska vara glad att du har en tvåtum till elen. Uppskattas särskilt av oss elektriker.
 
Som alla andra säger i denna tråd..
1/3:e del in i isoleringen kan du ha Diff spärren. Så denna lösning är helt ok.
Faktiskt en av de bättre.!

Man gör så mer eller mindre standard i dag. Du har inget att vara orolig över.!
 
Många olika varianter finns. Att det underlättar för elektriker med denna variant förstår jag :) Skall man använda plast eller vindpapp tex? Det råder olika meningar angående det med, vad är egentligen rätt?

En hustillverkare säger att det är bäst etc..Vad är egentligen utprovat när det gäller fuktdrivning samt dom olika väggkonstruktioner som finns?

Själv tänkte jag köra denna, ge mig gärna råd om jag har helt fel angående min variant. Yttervägg består av=

1."råspont 15mm"
2. "28*70mm glespanel"
3."12mmasfaltboard"
4."Regel 170mm" + isolering då :)
Vindpapp eller plast här??
5."Regel 45*45mm"+ isolering då :)
6."Spånskiva 12mm"
7."Gipsskiva 12mm"

Nu är det ju många som lägger 45*45mm reglarna utåt eter 170mm reglarna ? Frågan är då vad som är bäst och rätt?

På råsponten tänkte jag anlägga hönsnät sedan lägga murputs på väggen . Ev lägga 50mm cellplast och sedan puts. Får ner värme kostnaderna ytterligare...

Nå vad säger ni ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.