Håller på att renovera badrummet (dvs rev allt ned till plattan och försöker nu bygga upp det igen...) Alla väggar är uppbyggda igen men när jag nu tänkte slå på gipset funderar jag på om jag skall sätta upp en diffussionsspärr först (ena väggen är en yttervägg)?

Huset är byggt 60 och har självdragsventilation och efter vad jag har hört ska man inte använda dissfussionsspärr i väggarna då. Kan någon säga jag bör göra?

Mvh,
A
 
Har du inte diffussionsspärr i övriga väggar så skall du inte ha det i badrummet heller.
Att ha både diffussionsspärr och fuktspärr kan ge problem i väggkonstruktionen, den fukt som ev hamnar mellan dessa täta skickt har ingenstans att försvinna och kan skapa problem med mögeltillväxt i gipsens pappskikt, tester har gjorts med avseende tillväxt på gipsskivor och ingen gips klarar sig speciellt bra och blan de sämre var ironiskt nor gyprocs impeknerade våtrumsgips.
I våtrum så är mineritskivor ett bättre val eftersom dessa inte innehåller något organiskt material där mögeltillväxt kan starta.

/Patrik
 
Ack ack... och jag som precis köpt Gyprocs våtrumsgips för att använda.


Känner igen det du säger om tätskikt och diffspärr tillsammans (hade dock totalt glömt bort det). Då är det dags att skruva gips.

Tack för det snabba svaret!

/A
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.