Vilka problem kan man få om man inte lyckas fullt ut med monteringen av diffusionstät plast vid isolering av ovanvåning/vind? Jag misstänker att med alla de hörn, vinklar och bjälkar som finns kommer man att missa en del av tätningen på ett gammalt hus. Hur gör man t.ex. med en vägg som man inte tänker tilläggsisolera ytterligare och där inte finns plast? Måste man plasta detta också och sätta ny gips?
 
Problem som du kan få är ju att fuktig inomhusluft smiter in bakom plasten och kondenseras i isolering när den möter den kalla luften. Då kan det bli mögel som jag förstått det.
Där det inte finns plast bör det finnas plast.
 
Men om jag har bra ventillation kanalfläkt med takdon bör väl inte risken vara så stor? Föresten kan verkligen mineralull mögla? Det är ju inget organiskt material.

Ett av ställena som jag inte lyckas få tätt är golvet på kattvindarna. Plasten längst ut går en bit ut på muren och jag har häftat i sista golvplankan. Här kan en del luft sippra ut från bottenvåningen antar jag. men jag har mögelstoppers i varje fack så det blir kanske inte mer fuktläckage än vad som lätt vädra bort?
 
Det är inte isoleringen som möglar, utan bjälklaget och annat organiskt material. Det är särskilt viktigt med diffspärr om det öär ett tätt hus där du i rummet under nämnda tak lagar mat / duschar /sover m.m. eftersom det då blir mycket vattenånga i luften som kan kondenseras mot svala ytor. Om du inte kan få tätt, överväg en genomsläpplig isolering på det stället.
 
Alen. Jag har visserligen ett våtutrymme under men där finns bra frånluft och dessutom ett nästan tätt tak d.v.s flera lager våtrumsgrund och våtrumsfärg så det borde inte bli något strörre läckage härifrån. Om man har skaplig ventillation bör inte gips, färg mm stoppa största delen av fuktläckaget?

Det läckage jag mest tänker på är från golvet och som mynnar där plasten tar slut vid takfoten. Detta läckage borde väl ventilleras bort direkt av takfotsventillationen. Eller har jag missat något fundamentalt?
 
Det låter väl rimligt, dessutom gör ju frånluftsfläkten att ångtrycket i badrummet hålls nere; du slipper att uppvärmd, fuktig lufts "trycks" upp i taket och kondenseras mot svala ytor. Noggrannt målade ytor har ganska högt ånggenomgångsmotstånd.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.