Jag har tänkt lägga golvvärme på ovanvåningen i mitt hus. Nu undrar jag om jag måste lägga en diffusionsspärr mellan laminatgolvet och golvslingorna?

Såg på arga snickaren där en lirare fick göra om hela sitt golv för att han missat att lägga diffusionsspärr. Sen läste jag i GDS och där la man värmegolv med bara en papp mellan slingorna och golvet?

Hur är det egentligen med diffussionsspärr vid värmegolv?
 
Alla golvtillverkare vill ha det under laminat, lamell eller parkettgolv för att garantera att hela golvbrädan lever i samma klimat. Man oroar sig för att ovan och undersida rör sig olika annars.

Jag tror att det är skitsamma men plasten är ju också rätt enkel att lägga dit.....
 
Jag skulle inte lämna bort det... Normalt sett inget problem men det kostar inte mycket extra så varför chansa...?
 
Rent byggnadsfysiskt tror jag att du kan skippa den men den kan ha en "antiknarrfunktion" också som man gärna vill åt.
 
Jag har golvvärme (med plåtar) och golvplank ovanpå det; har inte lagt någon plats.

Vem vet, kanske får ångra mig grovt någon gång i framtiden. Men tills dess sover jag lugnt :D
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.