Bob_the_builder
Vore intressant och se vad ni andra tycker, och hur ni har löst det. Kommer snart att sätt i gång på övervåningen, då kommer man att stöta på detta problem.
???
 
Enkel lösning: Isolera med Ekofiber som inte kräver diffusions-spärr. :)
 
Går icke, har redan köpt på mig lite Paroc mineralull.

Vad säger du Byggare Bob? Detta måste ju vara ett vanligt problem, ska kolla med Eksjöhus hur de gör på deras nyckelfärdiga hus.
 
nog borde väl tätskiktet i badrummet vara minst lika tätt som fuktspärren? den sätter du ju på insidan av isoleringen, dvs före skivorna på väggen, så om du skippar diffspärren så tror jag att tätskiktet kommer att fungera utmärkt som diffspärr, det är ialafall den lösning jag kommer använda. hellre det än att ha dubbla täta skikt...
 
Jag har frågat 2 snickare och det säger att det inte finns något bra sätt därför tar de inte bort diffspärren i ytterväggen.
 
Jag har frågat ett antal snickare och fått olika svar från alla. Står precis i begrepp att lägga sista handen på isoleringen, råsponta och sedan gipsa. Har badrummet i en nyuppförd takkupa och då 1 + 0,5 + 0,5 yttervägg.....om ni fattar vad jag menar.
HUR göra med diffspärr ?
1) Vad händer om jag INTE sätter dit fuktspärr ?

2)Om man sätter diffspärren så att bara gipset hamnar mitt i det täta ?? diff på ena sidan och fuktspärr på andra...gips är väl inget organiskt material som tar skada av täthet ?

tuut
 
På något vis måste det ju göras och när det omöjliga uteslutits finns det ju inte så många sätt kvar.

Jag tog helt enkelt plasten från ytterväggen och vek den en bit in på badrummets vägg (vinkelrät mot ytterväggen. På insidan blir det tätskikt.

Jag tror att man skall försöka låta bli att konstra till detta för mycket, även om man gärna vill få till allt "perfekt".
 
Jo, som hemmabyggare överdriver man gärna och blir allt för noggrann. Men teoretiska kunskaper om hur man skulle kunna göra om man led av arbetsnarkomani kan man inte få för mycket av...

Många hus byggs i dag med 45 mm:s reglar och isolering (där elen dras) innanför ytterskalets ångspärr och hur gör man då? Har någon lyckats? Jag har hittills inte hört någon som gjort så, eller ens förklarat hur man bär sig åt. Ska man kapa reglarna och dra plasten 'genom' dem eller dra plasten runt och tejpa? Verkar väldans besvärligt men jag är också ganska lat av mig.
 
Jag tänker lägga plastmatta som våtskikt istället då kan man ha kvar diffspärren då mattan anses som 100% tät


/Ingvar
 
ingvar12 skrev:
Jag tänker lägga plastmatta som våtskikt istället då kan man ha kvar diffspärren då mattan anses som 100% tät


/Ingvar
Öhh....hmm.... ??? Det är ju just det som är problemet!? Dubbla tätskikt, vatten som kondenserar därimellan som inte kan ta vägen någonstans
 
MathiasS skrev:
Öhh....hmm.... ??? Det är ju just det som är problemet!? Dubbla tätskikt, vatten som kondenserar därimellan som inte kan ta vägen någonstans
Jag minns vagt att jag på någon föreläsning, innan jag somnade, hörde något om att man skall skippa diffspärr i badrumsväggar.

Men det finns, som ni märker, lite olika skolor här...

Jag förordar ekofiber ;D
 
Nix skrev:
Jag minns vagt att jag på någon föreläsning, innan jag somnade, hörde något om att man skall skippa diffspärr i badrumsväggar.

Men det finns, som ni märker, lite olika skolor här...

Jag förordar ekofiber ;D
Nej det är inte olika skolor. Skolan säger att man inte skall ha tätskikt i väggen (plast) i badrummets yttervägg eftersom du också kommer lägga ett tätskikt invändigt i badrummet. Du får då två täta skikt och kommer således stänga fukt från luft som kondenserar mellan dessa skikt. Regeln är enkel: ETT tätskikt i väggen. Varken mer eller mindre.

Och det är bara EN skola..... ;)
 
Bob_the_builder
BoD skrev:
Många hus byggs i dag med 45 mm:s reglar och isolering (där elen dras) innanför ytterskalets ångspärr och hur gör man då? Har någon lyckats? Jag har hittills inte hört någon som gjort så, eller ens förklarat hur man bär sig åt. Ska man kapa reglarna och dra plasten 'genom' dem eller dra plasten runt och tejpa? Verkar väldans besvärligt men jag är också ganska lat av mig.
Hmm, förstår faktiskt inte frågan... vad då "dra plasten genom"?

Du har ett regelverk med isolering. Häftar på plast på insidan, tätar mot fönsterkarmar mm. Därefter spikar du ett nytt regelverk med 45x45 mm virke på insidan av väggen, isolerar det och drar elen utan att behöva bekymra dig om plasten utanför. Så har jag tänkt göra och har svårt att se att det inte skulle funka.
 
Jo, precis så har vi också. Du häftar på plast på ytterväggen och reglar, drar el osv. Men sen sätter du en gipsskiva allra innerst som du målar fuktspärr på (badrum). Och vips har du stängt in isolering mellan två täta skikt som kanske, kanske får isoleringen att börja mögla. Jag tror att risken är minimal, men det är det diskussionen gäller.

Edit: Äsch, jag förklarar så luddigt... Vad jag menar är att man borde göra precis som MathiasS beskriver. Jag är bara nyfiken på hur man rent praktiskt gör när man som vi har ett lager isolering innanför ytterväggens ångspärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.