Sätter upp en friggebod som skall användas som gäststuga.
Kommer alltså stå tom för det mesta och bara ha lite grundvärme under vintertid.

Inifrån och ut som jag tänker mig det just nu:
Vägg: Pärlspont, isolering (95mm reglar), vindväv, luftspalt, fjällpanel
Tak: Pärlspont, isolering (145mm takstolar), oljehärdad board, luftspalt, råspont, underlagspapp, shingel
Golv: laminatgolv, underlagsfoam, 22mm spånskiva, isolering (170mm reglar), trossbotten

Har fått lite olika tips och idéer om diffusionsspärr/plast. Vara eller icke vara.
Någon kunnig här som skulle kunna ge lite tips hur jag skall tänka/resonera kring diffusionsspärr?
 
  • Gilla
kristina_cello
  • Laddar…
diffusionsspärren skyddar din konstruktion från varm fuktig luft från insidan.
Varm luft (20 grader) kan innehålla mer fukt / kubik än kall luft (5 grader).
När du har isolerat och värmt upp luften inne och du inte har spärr i väggen kommer den att kondensera i din konstruktion om det är stor temperaturskillnad ute och "inne". Du vet inte var den kondenserar men den kommer att göra det. Förr i tiden eldade man på så att luften var varm genom hela konstruktionen och kondensering skedde oftast utanför fasaden, men då hade man oftast vedspis en eller flera. samt bara trä som isolering.
väljer du att plasta så är det viktigt att få den tät och endast öppningar via ventiler.
annars får du en koncentrerad mängd potentiellt fuktig luft genom de ställen där du slarvar med plasten och får då mer kondens på just det stället och risk för svartmögel där.

Där av tvistar de lärda, så valet är enkelt singla slant!
 
Med tanke på att den kommer attanväbdas sällan och inte har något våtrum eller kök så kommer det att funka bra utan fuktspärr. Efter som du tänker dig att ha lite grundvärden på är det även riskfritt attbygga med fuktspärr. Båda varianterna kommer tveklöst att funka.
 
Jag tackar så mycket för de båda svaren! De bekräftar precis min bild av läget.
Vi får se vilken variant det blir. Skall suga på det lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.