Har i ett rum rivit ut trägolv, reglar och isolering som låg direkt på betong och där markfukten gjort att det blivit mögel. Tänkte nu fylla upp med lecakulor samt gjuta betong, lägga golvvärme samt klinkers.

Frågan är om jag skall lägga diffusionsspärr under lecakulorna? Trycker man inte då bara ut markfukten till lättbetongväggarna? Med relativt tät betong och diffusionsöppet klinkergolv så är det väl bättre att låta fukten ta sig upp genom golvet istället?

Vidare så undrar jag om det är något problem att lägga klinker redan en vecka efter gjutning? Vet att man helst skall vänta en månad men vad kan hända? Spricker klinkerplattorna? Försvåras uttorkningen av betongen?
 
Helst ska du vänta 3månader med vanlig betong.
Betongen krymper och plattorna spricker eller lossnar
 
Det är snabbetong så en månad är nog det minsta rekommenderade. Betongleverantören trodde att i värsta fall spricker någon enstaka platta om jag lägger redan efter en vecka men han är ju inte golvläggare.

Det blir nog egentligen för lite isolering för att golvvärmen skall bli ekonomisk. Rummet är bara 15 kvm så komforten får gå före ekonomin. Har bara dryga 20 cm att jobba på till färdigt golv och att hacka upp grovbetongen, gräva sig ner i makadamen och hamna under resten av huset tror jag inte på. Vid närmare eftertanke så fyller jag nog bara upp med leca så det blir jämnt och lägger cellplast som isolerar avsevärt bättre. Är det något hinder att blanda isolering och hur inverkar cellplasten som broms för markfukt? Eftersom det blir mindre spillvärme nedåt så minskar väl ångtrycket och fuktvandringen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.