Vill gärna ha diffusionsöppen underlagsduk istället för traditionell takpapp... Ringt runt till några företag nu och frågat om priser. Vad är det för ***** priser de kör med egentligen?

Vanlig YAP2200 kostar runt 30-lappen/kvm.
Fick pris på Mataki Halotex på 48kr/kvm..
Isocell Mono SK Duo för 46,70kr/kvm.. i Isocells rek-prislista kostar den ca 35kr/kvm.
Marginal, hallå? :O

Nån som har tips på diffusionsöppen taklösning med försäljningsställe där jag inte behöver panta släkten?
 
Jag håller med, priserna i Sverige på många byggvaror är helt utan rim och reson, jag köper nästan allt utom virke från utlandet.

Underlagsduk köpte jag från England, från:

http://www.roofingsuperstore.co.uk/

50*1.5m Tyvek Supro kostade drygt 1670:- inklusive frakt och moms, dvs drygt 22kr/kvm, mellan hälften och en tredjedel av vad svenska handlare skulle ha exklusive frakt... (!)

Snabb service och leverans, trevligt bemötande, inget krångel, betydligt lättare och trevligare än att handla från Sverige, inte minst för plånboken.

Rekommenderas!

/fth
 
Så vitt jag förstår så är den diffusionsöppna duken känslig mot uv-ljus och bör/ska ej användas tillsammans med tegel iaf inte moniers diviroll duk, då den bryts ned.
 
fth skrev:
50*1.5m Tyvek Supro kostade drygt 1670:- inklusive frakt och moms, dvs drygt 22kr/kvm, mellan hälften och en tredjedel av vad svenska handlare skulle ha
/fth
Tjena mittbena, det var en redig skillnad må jag säga! :O:x:wow:
Varför la jag ens tid på att ringa runt, skulle frågat här direkt :D
Får undersöka om den produkten är lämplig för mig men det verkar den vara vid en snabb anblick. Blir nog en beställning..

Tycker det är otroligt tråkigt att prisnivån är så galen i Sverige, hade med glädje sett till att mina pengar kom den lokala ekonomin till godo men det är omöjligt när kostnaden för den idealismen är mer än dubbla priset.

Alpha skrev:
Så vitt jag förstår så är den diffusionsöppna duken känslig mot uv-ljus och bör/ska ej användas tillsammans med tegel iaf inte moniers diviroll duk, då den bryts ned.
Har också läst detta i specifikationerna till de olika dukarna. Divoroll, Isocell Mono, Tyvek, Halotex får exponeras för direkt solljus i max 3-4 månader allihopa.
Men..
Läser man specifikationerna för vanlig YAP 2200 takpapp som var vad byggfirmorna rekommenderade till den täckning jag har (pannor) så har den exakt samma tålighet mot UV, 3-4 månader beroende på vilken fabrikants papp man kollar på.
Så om pappens livslängd är 30 år under pannor så borde väl duken rimligtvis ha det också, tycker man.. Får väl köra århundradets tråd-bump om 30 år och berätta hur det har gått!
 
Jag köpte nyligen hem FeelingWoods underlagstakduk till ett pris av ca 28 kr/kvm. Iof fick jag lite rabatt iom att jag även köpte isolering samtidigt.
 
Mikael_L
tompaah7503 skrev:
Har också läst detta i specifikationerna till de olika dukarna. Divoroll, Isocell Mono, Tyvek, Halotex får exponeras för direkt solljus i max 3-4 månader allihopa.
Men..
Läser man specifikationerna för vanlig YAP 2200 takpapp som var vad byggfirmorna rekommenderade till den täckning jag har (pannor) så har den exakt samma tålighet mot UV, 3-4 månader beroende på vilken fabrikants papp man kollar på.
Så om pappens livslängd är 30 år under pannor så borde väl duken rimligtvis ha det också, tycker man.. Får väl köra århundradets tråd-bump om 30 år och berätta hur det har gått!
Jag har haft både YAP2200 och T-diff (som motsvarar halotex m.fl) oskyddad en vinter.

YAp'en var lite blekare, men i övrigt märkte jag inte att den tagit någon skada direkt .
T-diff var helt förstörd av solljuset, den trasades sönder varän jag satte ner foten! :O
På norrsidan av taket som fått sparsamt med sol på sig, var den ganska OK.
 
Jag har precis köpt och monterat TJB `s strong roll kostar ca 31kr/m2.
Man ska även ha butyltejp under ströläkten, vet ej vad den kostar.
Den ska kunna ligga utan pannor i 4 mån .
 
Snabb uppdatering, det blev en rulle Tyvek Supro från Roofing Superstore i England. Tack för tipset! Leverans hem till dörren och billigt var det. Fick rullen ett par veckor sen men har verkligen haft otur, varje helg har det regnat som fan eller blåst som fan.. omöjligt att jobba uppe på taken. Men idag fick jag dit duken, måste säga att det var fantastiskt lättjobbat på grund av sin ringa vikt. Enda nackdelen är väl just att den är så lätt att varje liten vindpust vill få rullen att flyga iväg :)
Räknar med att få upp läkten nästa helg om det inte är dåligt väder och så på med pannorna. Det blev ju bra det här!
 
Mikael_L
fth skrev:
50*1.5m Tyvek Supro kostade drygt 1670:- inklusive frakt och moms, dvs drygt 22kr/kvm, mellan hälften och en tredjedel av vad svenska handlare skulle ha exklusive frakt... (!)
Egentligen borde man använda dylik duk till lite annat också, t.ex. ersätta masoniten man brukar ha för att säkra luftspalten under råsponten med.

Arbetsgång:
Takstolar.
Diffplast + gles på undersidan.
Lägga in isolering ovanifrån och täcka med Tyvek Supro.
Spika 25x50 ströläkt på takstolen = håller duken och ger en luftspalt.
Spika råsponten.
 
Där funkar vinduk bättre , blir billigare.
 
Men är inte vitsen med en diffusionsöppen duk just det att man slipper bygga en luftspalt under råsponten?
 
Ni som köpt duk från England - har den verkligen samma tekniska egenskaper som motsvarande svenska produkt? Har de samma produktklassificeringssystem i England? Är de uppgivna egenskaperna direkt jämförbara?

Jag vet inget om engelska byggmaterial men när det gäller att handla utomlands i allmänhet skall man vara väldigt noggrann och se så att de tekniska egenskaper som anges är framtagna på likvärdigt sätt som de svenska annars är risken stor att man köper något man inte skulle ha. Detta gäller särskilt när man tittar på ånggenomgångsmotstånd som kan vara väldigt fuktberoende och därmed kan variera väldigt beroende på under vilka förutsättningar man mäter.

Skall snart tilläggsisolera taket och då kommer jag att lägga något under isoleringen - har ännu inte börjat projektera det där men med den prisskillnaden som redovisas i den här tråden är det nog läge på att undersöka de engelska produkterna.
 
I det här fallet rör det sig om exakt samma produkt från samma tillverkare (Tyvek Supro från Dupont).

Varför svenska ÅF tar 2-3 ggr högre pris för exakt samma produkt vet jag inte, men mönstret återkommer för i stort seett alla typer av produkter som har något med byggande att göra.

Jag tittar alltid utomlands i första hand för dom flesta av mina inköp till bygge, förutom att vara mycket billigare så är det oftast mycket enklare (bättre webshopar och större utbud), man får ett trevligare bemötande, och leveranserna går i dom flesta fall fortare än från svenska ÅF.

/fth
 
Intressant. Man undrar ju vilken del i kedjan som sitter på den fetare marginalen.
 
Mikael_L skrev:
Egentligen borde man använda dylik duk till lite annat också, t.ex. ersätta masoniten man brukar ha för att säkra luftspalten under råsponten med.

Arbetsgång:
Takstolar.
Diffplast + gles på undersidan.
Lägga in isolering ovanifrån och täcka med Tyvek Supro.
Spika 25x50 ströläkt på takstolen = håller duken och ger en luftspalt.
Spika råsponten.
Hur menar du att man brukar göra med masoniten? Småbitar med lite mellanrum på alla takstolar så att råsponten inte ligger direkt på takstolarna eller?

Jag har funderat på att slå på råspåntluckor direkt på takstolarna och sedan köra med underlagspapp Mataki MB380 1*30m på det. Kommer ha släta Benderspannor precis som du.

Har en takstol som bara är 900mm invändigt så jag kommer fylla detta med lösull för att slippa ha den inspekterbar på pappret (kommer dock bara ha 600mm lösull känna onödigt annars)
Sen blir det kartong mellan takstolarna för att hålla ifrån lösullen och få luftspalt.Detta är ju 1-plan utan vind så att säga.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.