Jag vet att rubricerad fråga har ställts flera gånger här på forumet, men jag kan inte se något entydigt svar. Jag är i färd med att lägga klinkergolv i en del av vår källare. De primers som det har tipsats om här på forumet kanske funkar, men när man läser på produktbladet från tillverkaren finner man ingen information om detta med diffusionsöppenhet eller ej.

Kan någon peka mig i rätt riktning då jag verkligen inte vill riskera att stänga ute fukten som jag naturligt vill ska kunna passera från underliggande mark, genom betongplatta och ut genom klinkerfogarna. Vilken primer ska användas och vart kan jag läsa tillverkarens egna "bevis" för detta?
 
  • Gilla
erber
  • Laddar…
En primer är en i princip väldigt utspädd akrylatfärg som har till uppgift att dels dammbinda men främst hindra betongen från att suga vattnet ur bruket/fixen man lägger på den. Om du kan tillgodose dessa två faktorer genom att till exempel slipa betonggolvet och förvattna det flödigt dagen innan du lägger klinkern anser jag att primern inte behövs och du får då en helt diffusionsöppen lösning.

Alternativt kan du använda vattenglas som dammbindare och vattentätare. Vattenglas är silikatbaserat och helt mineraliskt vilket gör det diffusionsöppet. En lämplig produkt är t.ex Herdins Fuktstopp som är enkel att få tag på i vanliga bygghandlar.
 
  • Gilla
EndZone
  • Laddar…
Intressant! Tack för svar!
 
Ska du bara lägga plattor så behövs (oftast) ingen primer, ska du däremot flytspackla så behövs primer ardex p51 kan man använda tror blandningen ska vara typ 1:7
 
Måste återkomma direkt. Har läst om Herdins fuktstopp här: http://www.herdins.se/fuktstopp
Men antagligen är det jag som missar något väsentligt när det gäller fuktvandring och diffusionsöppna färger/primers. Enligt informationen på länkad hemsida står att primern effektivt hindrar fukt i betongplattan. Som jag läser det, handlar det då om att hindra fukt från att tränga upp genom plattan till golvnivå. Men det är ju just detta jag vill, dvs att fukten ska få vandra fritt? Ändå nämns på samma hemsida att produkten är diffusionsöppen. Vad är det jag inte förstår med detta, men som alla andra förstår. Hur kan något vara diffusionsöppet och tillåta fuktvandring när det samtidigt anges att fukt effektivt stoppas? Jag blir snurrig... :D
 
nino skrev:
Ska du bara lägga plattor så behövs (oftast) ingen primer, ska du däremot flytspackla så behövs primer ardex p51 kan man använda tror blandningen ska vara typ 1:7
Låt säga att jag skippar primer. Om detta visar sig inte funka i just mitt fall, då antar jag att jag märker det genom att plattorna lossnar? Frågan är då, är det inte en jäkla massa merarbete att få bort all fix för att göra om det hela från början igen?
 
EndZone skrev:
Måste återkomma direkt. Har läst om Herdins fuktstopp här: [länk]
Men antagligen är det jag som missar något väsentligt när det gäller fuktvandring och diffusionsöppna färger/primers. Enligt informationen på länkad hemsida står att primern effektivt hindrar fukt i betongplattan. Som jag läser det, handlar det då om att hindra fukt från att tränga upp genom plattan till golvnivå. Men det är ju just detta jag vill, dvs att fukten ska få vandra fritt? Ändå nämns på samma hemsida att produkten är diffusionsöppen. Vad är det jag inte förstår med detta, men som alla andra förstår. Hur kan något vara diffusionsöppet och tillåta fuktvandring när det samtidigt anges att fukt effektivt stoppas? Jag blir snurrig... :D
Diffusionöppen i detta fallet (Herdins Fuktstopp) betyder att vatten/fukt i gasform tillåts passera medan vatten i flytande form blockeras (tänk goretex).
 
  • Gilla
foffeloffe och 1 till
  • Laddar…
Somnade nog på en och annan lektion i skolan. Tänkte inte ens på fukt i gasform :)
Det låter kanonbra, men får man vara jobbig och ställa en fråga till:

Menas just ordet "diffusionsöppen" att man alltid talar om fukt i gasform, eller framgår det någonstans att just Herdins produkt släpper igenom vattenånga? Bara så att jag förstår...
 
Diffusionsöppen brukar syfta på gasdiffusion eftersom man vill hålla regnvatten ute ur huset samtidigt som man vill låta fukten inomhus vandra ut.
 
Tack Helioz, du har lyckats bena ut en hel del för mig med dina svar! :)
 
Efter en mailkontakt med Herdins, visar det sig att de inte vågar garantera att produkten "Fuktstopp" är diffusionsöppen. På min fråga om det då inte finns risk för vilseledande när de skriver att den är just diffusionsöppen på deras hemsida, avbröts kontakten. Varken seriöst eller förtroendeingivande.

Jakten fortsätter. Vem kan garantera diffusionsöppen primer...?
 
Jag tycker hela grundtanken verkar snurrig. Du vill att fukt skall diffundera uppåt från marken in i huset? Du har en temperaturskillnad över plattan som kommer att ge en drivkraft åt andra hållet, dessutom har ju redan betongen de egenskaper du vill att din primer skall ha? Jag förstår inte vad som skall uppnås.
 
Locke: grundfrågan är nog: Behöver jag prima innan jag lägger klinker och vilken diffusionsöppen primer ska jag använda isåfall...

Énd zone: kolla med tillverkaren av fix om primer behövs, 9 ggr av 10 så beövs det inte till fix
dammsug golvet nogrant det brukar räcka
 
  • Gilla
EndZone
  • Laddar…
Tack Nino för såväl förklaring till Locke som svar på grundfrågan :)
Jag kollar med tillverkaren av fixet istället, du har en klar poäng där. Sedan väljer jag något där primer inte behövs och så testar jag helt enkelt hur det funkar. Jag börjar med en liten klädgarderob så det är väl inte hela världen om det skulle skita sig.
 
Jag körde LIP Primer 54 (har jag för mig den hette). Spädde den med vatten och rollade på - det går väldigt snabbt och lätt. Då får man lite mer tid på sig med eftersom betongen suger lite mindre av blandningsvattnet. Diffusionsmotstånd i primern tror jag inte att man behöver fundera så mycket över. I mitt fall var det ju våtrum så jag satte folie ovanpå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.