Jag ska måla mitt timmerhus inomhus och timmer behöver en diffusionsöppen färg, så att fukten kan vandra in och ut. På utsidan kommer jag måla med falurött, slamfärg så där är det ju inga problem med diffusionen, men vad för sorts färg bör man använda inomhus, slamfärg eller annat som färgar av sig eller inte kan göras rent är väll kanske inte så roligt.
 
Emulsionsfärger, äggljetempera, linoljefärg tror jag skulle fungera. Annars limfärg, men du ville inte ha något som kritar av sig.
 
lordmetroid,
Hur gjorde du? Jag står inför samma problem.
/ J
 
Jag har ännu inte målat eftersom jag ännu inte byggt klart.
 
+1 för äggoljetempera, jag har målat hela mitt fritidshus invändigt med sådan färg.

Färgen är billig, lättarbetad och ger ett bra resultat.

Jag köpte mina pigment från http://www.avjord.se/

/fth
 
Ägg- / lin- / tall- / alkyd- / banan- oljefärger är inte det minsta difföppna. De spricker istället när fuktkvoten blir för hög.

Är ditt hus endast timrat? Dvs samma stock på insidan som på utsidan?
 
Det blir 275mm lamelltimmer utan tillägsisolering.
 
nemlan skrev:
Ägg- / lin- / tall- / alkyd- / banan- oljefärger är inte det minsta difföppna. De spricker istället när fuktkvoten blir för hög
Var har du fått det ifrån? Jag läste på en hel del innan jag målade med äggoljetempera, och det är första gången jag hör någon påstå detta. Jag målade visserligen mitt hus för bara drygt ett år sedan, men där har fuktkvoten och temperaturen varierat i mycket hög grad, utan tillstymmelse till sprickor.

Baserar du detta sarkastiska påstående på egen erfarenhet eller är det gripet ur luften?

/fth
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.