P.g.a. praktiska skäl hade jag tänkt att göra så här på mina snedväggar på ovanvåningen:
22 mm spontat yttertak
25 mm luftspalt med takfots spalt och mögelstoppar vid nock samt över och under takfönster.
145 mm isolering+95mm isolering förskjutet över skarvar mellan första lagret (145 mm isoleringen).
Sedan kommer min fråga:
Jag tänker sätta plasten efter 95 cm isoleringen. Plasten spikar jag fast under glespanelen, vilken består av 45x45 liggande reglar.
Emellan dessa, d.v.s. utanpå plasten, tänkte jag sätta ytterligare 45 mm isolering och sedan gips.
Detta innebär alltså att plasten kommer 45 mm under isoleringen mot det varma sidan av rummet.
Kan man göra så eller blir det fukt mellan 45 mm isoleringen och plasten??
Är f.ö. den totala tjockleken på isoleringen, 285 mm tillräcklig??
Tack för era synpunker och goda råd.
mvh
Canuto
 
Det är ett utmärkt sätt!
Det gör att du slipper punkterna plasten med eldosor och om du borrar djupt i väggen.

Det kommer inte att bli så kallt innanför den tunna isoleringen att du riskerar någon kondensering.

EDIT: Jag fick hjärnblödning! Tjockleken är helt ok!
 
Hoppas att din hjärnblödning har stillat sig!
Skall kanske dra ner lite på tjockleken så du inte får en stroke oxå?
Skämt åsido: Vad anses vara en "korrekt" isoleringstjocklek på snedväggar?
 
Jag vet inte...
Man brukar väl sätta 200-300 i vägg och 400-500 i tak???

Jag har nog fått en stroke, men det är nog mer kopplat till besöket på MIO än på din isolering ;)
 
Canuto skrev:
P.g.a. praktiska skäl hade jag tänkt att göra så här på mina snedväggar på ovanvåningen:
22 mm spontat yttertak
25 mm luftspalt med takfots spalt och mögelstoppar vid nock samt över och under takfönster.
145 mm isolering+95mm isolering förskjutet över skarvar mellan första lagret (145 mm isoleringen).
Sedan kommer min fråga:
Jag tänker sätta plasten efter 95 cm isoleringen. Plasten spikar jag fast under glespanelen, vilken består av 45x45 liggande reglar.
Emellan dessa, d.v.s. utanpå plasten, tänkte jag sätta ytterligare 45 mm isolering och sedan gips.
Detta innebär alltså att plasten kommer 45 mm under isoleringen mot det varma sidan av rummet.
Kan man göra så eller blir det fukt mellan 45 mm isoleringen och plasten??
Är f.ö. den totala tjockleken på isoleringen, 285 mm tillräcklig??
Tack för era synpunker och goda råd.
mvh
Canuto
Jag går efter energimyndigheterna som jag flitigt varit i kontakt med. Ryggåstak 315mm kalvind 390mm väggar 235mm med 45mm just som du gör så ångspärren ej punkteras. Ångspärren kan sitta upp till 1/4del in i isoleringen,innefrån sett då ;) Lambda på isoleringen är 37 och neråt...
 
Då Lambda är 37 och neråt? Hoppas du menar 0,037 annars har du metall i väggarna. Får jag fråga varför just detta värde är så kritiskt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.