Ska isolera rummen invändigt i huset som är bygg -38.

Väggarna består av 3"x7" spåntat och jag ska smäcka upp 45mm isolering på dom.

Måste jag ha diffspärr, det känns skumt att lägga in plast i väggarna på ett gammalt hus.

Sätter jag isåfall plasten mot väggen före isoleringen eller mot reglarna efter isoleringen?



 
Nja..

jag kan inte riktigt uttala mig om det ska vara där eller inte.. Men vad gör det för skada? risken är ju att du får kondens i väggarna annars.. skulle jag tro iallfall...

Plasten ska sitta på den "varma" sidan av isoleringen..

man kan också sätta den 1/3 del in i isoleringen (har jag för mig).. närmas den varma sidan då.. detta för att man ska kunna borra o spika utan att skada plasten.. görs framför när man isolerar utifrån..
 
A
Att isolera invändigt innebär att väggen blir kallare i de yttre delarna. Större risk för kondens och hög RF.

Diffspärr är bra då det minskar fukttransporten genom väggen, men det är viktigt att du vet att du inte stänger in fukten i väggen. Alltså du får inte ha något mer diffusionstätt material i väggen.
 
Jag har som du fet plankvägg med tegelfasad. På plankväggen satt vindpapp på insidan, och sedan 2x12mm trätexskivor. På ytterväggarna har jag reglat upp 45mm för att kunna enkelt sätta diverse uttag.
Jag har låtit vindpappen sitta kvar, sedan 45mm roxul.

Jag kommer inte sätta någon plast!
 
Mangelito skrev:
Jag kommer inte sätta någon plast!

Varför är ni plast fientliga???
Jag förstår inte resonemanget..

Öhh förr hade de ingen plast... Sant....
Men köp det här... Hur mycket vatten gjorde de av med inomhus 1930? Hur mycket värme hade de 1930? Hur mycket undertryck hade de inomhus 1930?
Har du svarat lika mycket som idag på alla 3 frågorna så behöver du ingen plast. Har du svarat mindre på en utav frågorna så använd plast!!!!!!!!!
Det är en villfarelse att säga tt plast inte behövs...
 
Hur varmt de hade inne förut? Vi har högre medeltemp nu än 1930. ;) Dessutom bor jag jäääätte söderut...
De hade faktiskt inte 13 grader inomhus förut. Många har nog svalare inne idag med tanke på energipriserna.

Gör av med mer vatten?
Har avlopp, så om jag spolar mer i toan spelar det knappast någon roll. Vid matlagning (som garanterat är i mindre utsträckning nu än för 70 år sedan) så har jag en bra mycket bättre fläkt än förr. Likaså dusch utrymmen finns fläktar. Knäskurar trägolven mer sällan än vad farmor gjorde.  

45mm är inte mycket isolering.

Hade jag isolerat ordentligt, och haft träfasad på huset så hade jag plastat. Då 45mm in i väggen, så det inte glipar vid uttag mm.

Med mina förutsättningar kunde iaf inte paroc rekommendera mig att plasta. Likaså byggmästarn som kikade.



 
Med vattnet menar jag att det kondenserar inomhus...Vilket ger RF inne som är högre idag än 1930. Detta gar att ju mer fukt i luften desto tidigare kondenserar detta vid temparaturfall. Och 45 isolering lamda på 0.0036 och en plankvägg hmm.
Vill nog påstå att isoleringen står för 75% av isoleringen i väggen planan för 20 och teglet för 5. Utan plast blir plankväggen det diffusionstäta skiktet. Och temperaturen vid 20 inne och minus 10 ute ger att efter isolering har du en temp på kanske 0 grader där får du kondens. Plasten är inte bara diffusionstät. Den är konvektionstät och det är där vi hittar den största ångtransporten då de flesta hus har undertryck inomhus. Konvektionen stoppas effektivt med plast vilket hindrar fukten i konstruktionen.

Vill man kolla upp hur ens byggdel fungerar i fuklt osv kan man kolla programmet GFkond finns ett till torkas tror jag det heter.

Jag föreslår en titt på dem eller så räknar du manuellt på vart du får daggpunkten vid -30 till 0 grader och tittar efter ordentligt vart den ligger i dessa ögonblicksfall och kollar sannolikheten för att de inträffar....
 
Sätter väl plast då...
 
Jag vill nog föreslå plast på varma sidan vid tilläggsisolering. Med bättre isolering blir väggen kallare
en bit in i väggen. Om fuktig luft tillåts diffundera dit, så
utfälls kondens. Det som gör att den varma fuktiga inomhusluften vill ta sig geom väggar och tak är termiken, dvs varm luft stiger. Den pockar på helt enkelt, och som mest på övervåningen. Har man plastfolie så är det en bra ide att ordna med nån ventil
uppe under taket på övervåningen, så den förbrukade luften kan smita ut under kontrollerade former, annars trycker den på plasten, och hittar den nån liten reva så
tar luften den vägen.
Allt ovan gäller för självdragsventilation, såklart.
 
Förr så var det ju mer folk på mindre yta och dessutom ofta fler husdjur också, ursprunliga delen i mitt hus är säkert från 1700-talet och och nu bor jag själv i ett dubbelt så stort hus än vad dom gjorde på 1700-talet, det bär mig verkligen emot att sätta plast i väggarna även om jag lägger på en 45:a utvändigt på vissa av väggarna.
Finns det exempel där t.ex timmerväggar ruttnat mitt i p.g.a fuktutfällning ?
Där jag lappat och lagat i stommen är ju i syllen samt under några fönster och den rötan kommer ju av andra anledningar.
 
A
Det är stor skillnad att isolera invändigt och utvändigt.
 
Jag har ju vindpapp rakt på plankväggen (inifrån sett).
Jag hade borta den vid ett tillfälle, och det känns som det blåse rakt in då. Jag hade tänkt sätta 45mm isol på detta och sedan gips. Om jag nu då plastar, kan jag väl inte ha kvar vindpappen?

Eller?
 
jo det funkar...Den är inte diff tät så det e inga problem...
 
Okej, tack Z
 
Visst skall du sätta plast.
Som sagts innan, inga tidigare täta diffusions spärrar får det vara och man skall försöka skapa tryck utjämning helst undertryck med ventilationer så att det blir kontrollerat, då tar luften rätt väg och inte andra vägar och konvekteras inte genom konstruktionen,väggarna. Du skall även ha tillufts ventiler så du inte suger in kall luft i konstruktionen.

Helt klart tätt som fa... men med kontrollerade ventilations vägar, inte alltid lätt att lösa men bäst teoretiskt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.