Håller på att renovera ett gammalt hus som har en stomme av timmer. Timret är ca 8 cm tjockt och fasad sitter direkt på utsidan. Taket har ingen isolering heller.
Hur är de bästa sättet att isolera och ska man ha diffspärr invändigt? Vår tanke just nu är att isolera 45mm på insidan utan diffspärr, elrör ska ju ändå in, och att man på utsidan kör en vindduk, luftspalt och sedan ny fasad?
Ge mig alla tips som går när det gäller detta och vad som funkar.
 
Microkatten
Om det finns behov av att byta fasad och lägga på lite isolering så låter det som en bra ansats. Konstruktionsförslag kan du t.ex. se hos Isolina, om du använder linisolering eller liknande material. Isolering av vindsbjälklag kan också vara lämpligt att se över.

Frågan om diffspärr i gamla hus har varit uppe i otaliga trådar, senast här. Är det ett sommarhus och kallställt under året finns t.ex. diskussion här.
 
Precis som @Microkatten skriver: diffspärr eller ej finns det många trådar om. Finns många som talar för resp mot.
Jag funderade länge när vi påbörjade renovering av vårt hus (byggt -37) om jag skulle sätta diffspärr el ej. Det slutade med att jag skippade diffspärr, vi får väl se om detta var klokt el ej. Än så länge verkar huset må bra.
Den avgörande anledningen till varför jag skippade spärren var: gammalt hus som aldrig haft det tidigare, så jag vill behålla det så.

Det är synd att det inte finns något kristallklart svar på denna fråga. Allt beror på huset och alka hus varierar och har sina förutsättningar ...
 
Om du inte ska isolera med minst en dm mineralull så behövs ingen ångspärr. Och, som sagt var, om huset är kallställt stora delar av året ska det inte heller vara för tätt.
Däremot kan det vara bra med någon form av ångbroms på insidan om man inte uppnår tillräckligt ångmotstånd på annat sätt.
 
Ska du isolera tjockare utvändigt i framtiden kan det vara klokt med en diffusionsspärr/broms. Annars om de bara ska sätta 45mm så behövs det inte
 
Fast just det här byggsättet hör väl till de allra sämsta egentligen så frågan är om det räcker med 45mm för att uppnå nånting? Timmerhus är ju fel ord också egentligen utan de är väl gjorda av grova plank bara? Oftast spontat.
Ett riktigt timmerhus med antingen liggande eller stående timmer har ändå virke som är typ 15-20cm och då kan ju en lättare tilläggsisolering fungera bra.
 
De stämmer, de är byggt av grova plank och inte riktigt timmer.
Eftersom jag ska isolera mer i taket kanske de räcker att ha en diffspärr där, och hoppa över de i resten. Ska leta vidare så får vi se hur jag gör, tack för alla tips.
 
Om du ändå gör om alla ytskikt och det är tänkt som permanent bostad är det lika bra att sätta överallt. Men samtidigt behövs det inte på så tunna väggar
 
Hur stort är det? Är rummen väldigt små? Var ligger det? Ska det vara året runt boende? Det bästa när man har dylika hus är oftast att satsa på en rejäl isolering och se plankväggen som en väldigt tjock inner eller yttervägg bara. Antingen isolerar man på utsidan eller så insidan och tappar rejält med golvyta. Allt beror ju på hur det ser ut.
Sen skulle jag inte tänka gammalt på ett sådant hus, kör modern isolering och duk och ev diffspärr på modernt vis. Att det är en ganska tjock plankvägg i mitten har ingen betydelse och gör dessutom inte huset till nåt som behöver speciella tankesätt heller.
Är det fulltjockt timmer och man kör med "naturlig" isolering kan man ju börja fundera på sånt.
 
Microkatten
Det var nog för tidigt på morgonen när jag läste TS frågeställning, uppfattade det som ett hus med 8 tum timmer istället för 8 cm! :oops:

Den här tråden (finns fler om gamla plankväggar, sök på forumet) kan ju bara tillämplig, där jag håller med @justusandersson m.fl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.