Vinden på den äldre delen av huset behöver isoleras om fullständigt.
Det verkar som om den gullfiber som ligger där från 60 talet läcker rätt rejält.

jag vill inte ha pappersisolering så frågan är hur man plastar plus lägger glas/stenull på bästa sätt. kan man vara så slö att man bara plastar i facken och skjuter fast plasten mot takstolarna eller ska man plasta även över bjälkarna?
 
  • Gilla
AndersTi
  • Laddar…
Hej Mats ...
Det är inte till att vara slö, det är så jag skulle gjort , för om du plastar över takstolen
och inte har tillräckligt med isolering där över, så får du garanterat fukt på takstolen och dessa
börjar mögla..Så var noga när du plastar och plasta nere i facket så blir det bra..
Eti..
 
  • Gilla
AndersTi
  • Laddar…
Då blir det nog så :)

Om det inte dyker upp något skojigt när jag plockar bort den befintliga isoleringen (risken finns helt klart)
 
Det dök upp både det ena och det andra kan man säga.
En eldosa med späningsförande delar utan lock.
Den gulfiberisolering som jag trode läckte var inte så mycket gullfiber alls utan det var 3-4 cm gullfiber och sen är det 10-15 cm sågspån.
På delar av vinden har man dessutom lagt 15 cm kutterspån.

Nu har jag två alternativ.
Antingen riva ur allt, plasta och sen lägga ny isolering.

Alternativet som känns mer lockande men jag vet inte om det är dumt är att låta sågspån och befintlig isolering ligga kvar.
Förvisso har det nog ringa isoleringsvärde men om man fyller på med 20-30 cm ovanpå så borde det väl bli hyffsat ändå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.