Har byggt en carport (på plint) med tillhörande förråd på en gjuten platta. Skall nu isolera förrådet och dra el samtidigt. Väggarna består utifrån sett av:

- Lock-/läktpanel.
- Spikläkt 28x70.
- Windy vindpapp.
- 145 stående reglar.

Jag tänkte isolera med 145, därefter sätta diff spärr och sedan sätta 45 reglar horisontellt och dra el längs dessa samt isolera med 45. Därefter på med gips.

Taket blir isolering 145+120 korslagt, diff spärr och sedan glespanel 28x70, därefter gips.

Förrådet skall vara uppvärmt med max 5-10 grader. Det finns inget vatten i förrådet. Förrådet är ventilerat med ventiler för tilluft, lågt satta i två hörn och för frånluft diagonalt ifrån dessa hörn. Jag har två fönster utan ventilation.

Vad tror ni om diff spärren i vägg och tak ? Läser man på forumet verkar det finnas lite olika åsikter om detta.

Skall man bygga med diff spärr eller inte?
 
Jag hade inte satt diffusionsspärr. Dels är fukttillskottet ganska litet, dels är temperaturen så låg.
 
Inte jag heller. Så här skriver Svenskt Trä på sin sajt http://www.byggbeskrivningar.se om Enkelstugan:
Som fritidshus har stugan hög isolerstandard. Ytterväggarna har
sammanlagt 165 mineralullsisolering. Som invändigt tätskikt rekommenderas
ej ångspärr (0,20 åldersbeständig plastfolie) utom vid permanent
uppvärmning till cirka + 18ºC. Om stugan används under den
varma årstiden och bara tillfälligt på vintern är en vindtät papp av
kvalitet AC 160 lämplig.
Ett råd att följa tycker jag.
 
Kan det vara "skadligt" att sätta diffspärr???

Jag menar kostnaden är ju trots allt minimal och rätt vad det är så kommer man på att man ska ha det varmt där.

/V
 
Ja, det kan det vara. Om utrymmet är dåligt uppvärmt kan det under framför allt våren bli så att det är varmare ute än inne. Då är risken stor att man får kondens på utsidan av diffusionsspärren, alltså inne i väggen. Och det är inte bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.