Hej.

Mitt första inlägg här, verkar vara ett trevlig forum. :)

Har en villa med krypgrund och när vi köpte för 6 år sedan fanns det en anmärkning på besiktningsprotokollet:
• Kemisk lukt i byggnad
• Kemisk lukt i krypgrund.

En tid innan vi köpte hade oljepannan ersatts av fjärrvärme och min tanke vara då att en ”skvätt” diesel hade spillts i samband med detta och att det skulle försvinna med tiden.
Kan ju såhär 6 år senar konstatera att det har det inte gjort.....
Lukten i huset är inte jättetydlig men har man varit borta några dagar och kommer hem känns det.
Har även känt att kläderna luktar när man är någon annan stans.
= det är dax att göra något.
Funderat på lösningar med aktiv ventilation och avfuktare men det är ju igentligen bara att dölja problemet. Det bästa är ju att bli av med de förorenade grus/jordmassorna.

1) När jag själv kryper i grunden känner jag att lukten ökar när man kommer under pannrummet och däromkring. Pannrummet har en tjock betongplatta som golv men man kan krypa under denna också.
Jag kan inte direkt se vart det har spillts. Finns det något bra sätt att se detta? Tänker UV-ljus eller något medel man kan hälla på som reagerar och färgar sig eller nått i den stilen?

2) Gogglat lite på firmor som sanerar men hittade inte så många.
Vet ni någon som A: skulle kunna ge bra tips / sälja produkter B: Eventuellt göra jobbet.

3) Finns det några genvägar för sådant här? Något medel att hälla på som neutraliserar diesel eller något i den stilen?

Alla tips o trix mottages hjärtligt.

mvh Diesel-Jonas
 
Hej och välkommen till Byggahus

Tråkigt läge med lukt i huset....en kompis till mig var med om en liknade historia för många år sedan...han hade kontakt med en saneringsfirma som sög ur en del av sanden under huset...tror även dom hade på någon typ av kem...fyllde sedan på med singel...
 
Tack :)
Ja att suga ur det låter ju betydligt smidigare än att gräva själv som jag har tänkt. Kan ju ta sin tid.....
Dock har jag inte sand utan mer grus/jord. Skulle tro att det är något gammlt "fylle".
 
Var stod tanken i förhållande till pannan?
Är rören borttagna eller är dom ingjutna i golvet?
Om rören finns kvar, är dom tömda och ev "renspolade"?

Hos oss låg bägge rören kvar i golvet (ca 4 m styck), rören var bara avsågade längs golvet och sedan "tätade" med någon sorts spackel eller liknande. Det luktade sex år senare. Jag knackade upp golvet runt rörändarna och blåste ur rören med tryckluft, vid den "fria" änden lade jag sugande material. Hällde i Yes och vatten å blåste igenom, tryckte ihop ändarna och vek dom, böjde ner ändarna så att dom kommer ca 1 dm under golv, gjöt igen. Det är nu några år sedan, känner ingen lukt.
 
engstrom99 skrev:
Tack :)
Ja att suga ur det låter ju betydligt smidigare än att gräva själv som jag har tänkt. Kan ju ta sin tid.....
Dock har jag inte sand utan mer grus/jord. Skulle tro att det är något gammlt "fylle".
Sugbilarna som dom brukar använda kan nog suga upp det mesta...resten för man bära ut för hand....be några närliggande firmor om offert....
 
Demmpa skrev:
Var stod tanken i förhållande till pannan?
Tanken stog i det vidbyggda garaget ~15m från pannrummet.
Demmpa skrev:
Om rören finns kvar, är dom tömda och ev "renspolade"?
Tanken stog i en nedsänkning i den gjutna plattan i garaget och när jag renoverade garaget och slog ut väggar mellan förråd/garage passade jag på att gjuta igen nedsänkningen.
Innan jag gjöt såg jag att det stack upp 2 st kopparrör genom plattan som jag förstog gick till pannrummet. Sög ur rören med våtsammsugare.
I andra änden ( i pannrummet) var rören kapade utmed golvet. Där tryckte jag i silikon i rören.
Pannrummet ligger ganska mycket högre i förhållande till plattan i garaget så att det skulle läcka upp i pannrummet är inte troligt. Exakt hur rören går mellan pannrum-->garage vet jag inte men jag misstänker att de ligger under jord i krypgrunden.

mvh Jonas
 
Enk Projektet skrev:
Sugbilarna som dom brukar använda kan nog suga upp det mesta...resten för man bära ut för hand....be några närliggande firmor om offert....
Gäller bara att hitta några. Får goggla vidare:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.