Vilken diameter bör jag köra på vattenledningarna?
Vattnet går från källare upp till toa(1) vidare till toa(2).

Räcker det med 15mm?
 
Tror det ska räcka bra, kör själv med 12:surprised:r till kombinerat badrum/tvättstuga inkl. VVB men har inte seriekoppling därifrån till annat.
 
15 mm räcker gott. Nackdelen med smalare rör är att ljudnåvån ökar pga högre hastighet på vattnet. Å andra sidan får man snabbare varmt respektive kallt vatten eftersom ledningarna inte rymmer så mycket "gammalt" vatten. Till en större bubbelpool skulle man kunna tänka sig att gå upp något om man ändå har möjligheten.
 
Så det klarar sig kanske med 12mm iaf?
 
Man bör beakta längden på rören innan man uttalar sig om lämpliga dimensioner. Till toaletter är ju förvisso inte trycket speciellt avgörande.

Titta i Wirsbos handledning för dimensionering av rör.

Efter lite beräkningar har jag enats med mig själv om att det är PEX 15mm från fördelare till tappställe som gäller, samt 22 alt 28mm i "stamnätet" (minns inte riktigt vilken det blev utan mina anteckningar).

Kom också ihåg att invändig diameter skiljer sig mellan koppar och PEX, så jämför inte äpplen och päron... ;)
 
Vad rekommenderas då? PEX eller kopparrör?
 
Pex för smidighetens skull. har dock en kompis som rev ut pexen när han råkade skruva i pexslangen. Därefter satte han kromade rör på väggarna.

Koppar rekommenderas väl om man vill hänga rören i taket i källaren typ.

I mitt framtida nästa projekt kör jag nog med kulvertpex istället för kopparrör i källaren.

Hämta Uponorkatalogen på ngn Comfortbutik och bläddra i den. Det finns kulvertrör med värmerör framledning och retur samt tappvatten varmvatten och kallvatten i en enda pipa. Rören är individuellt isolerade då.

Röret är säkert skitdyrt, men å andra sidan behövs bara ett rör. Dessutom är rörisolering skitdyrt om man drar koppar - sitter själv i den situationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.