Vad är minsta diameter på bra godkänd jordkabel med 4 ledare? Det är kabel ut till altanen som ska bytas o från centralen går den i ett elrör som verkar vara 18mm ( vanligt på 60 talet när den las?)till utsidan o sen ligger den i backen en bit. Såg jordkabel på elbutik.se men stod ingen diameter 😏
 
Ni använder alltså 2 faser på altanen eftersom du frågar efter 4 ledare?
Med hur många ampère på automatsäkring(eller diazed sk. porslinpropp) är den befintliga kabeln avsäkrad med?
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Ni använder alltså 2 faser på altanen eftersom du frågar efter 4 ledare?
Med hur många ampère på automatsäkring(eller diazed sk. porslinpropp) är den befintliga kabeln avsäkrad med?
Det stämmer, en går via en strömbrytare inne så jag kan slå på/av belysning innifrån om jag vill.
Det är 10ampere säkringar.
 
ptif,
om du klickar på "dokument" för din kabel där på elbutiken, som Müssli hänvisar till, då anges där ytterdiametern för olika jordkablar. 11,2 mm för din.
 
Redigerat:
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
ptif,
om du klickar på dokument för din kabel där på elbutiken, som Müssli hänvisar till, då anges där ytterdiametern för olika jordkablar. 11,2 mm för din.
Jag undrar om det dokumentet gäller N1XV. På Ahlsells sida finns inte 4G1,5 mm² med men deras 5G1,5 mm² är 10,4 mm så 4-ledaren borde vara knappt 10 mm.
 
  • Teknisk data för kabeltypen N1XV, 5-ledare med 1.5 mm² area, ytterdiameter 10.4 mm, svart ytterhölje, vikt 16 kg per 100 meter.
  • Gilla
iMicke och 1 till
  • Laddar…
Müssli.
det står i överst på produktbladet på elbutik att det faktiskt är en N2XY, men längre ner på produktbladet att den är likvärdig en N1XV. Så det är ingen N1XV som elbutiken erbjuder utan en N2XY.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Men du skriver att den ligger nedgrävd ”en bit”. Hur långt är ”en bit”?

Det kan påverka om ditt fall är det där ”ett av hundra” som inte klarar sig med 1,5 kvmm trådar. Eller rättare sagt, hur lång kabel handlar det om totalt?
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men du skriver att den ligger nedgrävd ”en bit”. Hur långt är ”en bit”?

Det kan påverka om ditt fall är det där ”ett av hundra” som inte klarar sig med 1,5 kvmm trådar. Eller rättare sagt, hur lång kabel handlar det om totalt?
Den går i rör i vägg o under ett golv ca 6m o röret kommer ut under stenfoten o där ligger kabeln i jorden ca 3m innan den går in i en dosa så det är ju inget långt avstånd!?
Däremot undrar jag om det är ok att båda trådarna ligger på samma säkring men det är kanske så man gör?
 
P ptlf skrev:
Den går i rör i vägg o under ett golv ca 6m o röret kommer ut under stenfoten o där ligger kabeln i jorden ca 3m innan den går in i en dosa så det är ju inget långt avstånd!?
Däremot undrar jag om det är ok att båda trådarna ligger på samma säkring men det är kanske så man gör?
Nej, det låter konstigt. Vad menar du med båda trådarna på samma säkring? Menar två trådar under samma skruv i brytaren låter det mer logiskt.
 
Jag har en bit N1VX 4G1.5 och den är 10.2 mm.
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Nej, det låter konstigt. Vad menar du med båda trådarna på samma säkring? Menar två trådar under samma skruv i brytaren låter det mer logiskt.
Det är två faser ut till altanen och den ena går till vägguttagen där o den andra till lamputtagen ovan fönstren och dom har ju även strömbrytare på altanen men vintertid brukar jag låta den strömbrytaren vara på och styra fasen till dom via strömbrytare inne så jag kan tända/släcka dom utan att gå ut.
Så det är två fastrådar ut från samma säkring men ena går via en strömbrytare inne, är det tokigt o fel ha det så?
 
Detta är helt OK.
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
Det är något som inte stämmer här.

Hur många säkringar har du totalt till altanen via denna kabel? Jag gissar på en enda säkring, dvs en (1) fas.

Då utgår man med en treledare från centralen, fas, nolla och jord, fram till den dosa du har. Först efter strömbrytaren/dosan blir det fyra ledare då det tillkommit en tändtråd.
 
  • Gilla
ptlf och 2 till
  • Laddar…
Jag tolkar det som att ledaren för tändtråden går separat fram till dosan med strömbrytaren och att denna används som både fas och tändtråd (åt olika håll) medan tråden för eluttagen bara är skarvar i dosan. Inte så jag skulle ha gjort det, men inte fel.

Men det kan också vara så att det bara är från dosan med strömbrytaren som kabeln går, dvs denna är sex meter från positionen vid husväggen där övergången till rör under mark görs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.