Hej

Ska dra om lite rör och undrar vad som ger minst inverkan på hållfastigheten i golv/tak reglar ( 45*215 cc600 ).

Jag har 2 val som jag ser det;

Antingen 4st 28mm hål i varje regel eller 2 st 34mm hål i vardera.

Vilket alternativ är bäst?
Vilket cc mellan hålen?

Jag kommer att behöva ta hål i ca 8 reglar, kan det bli ett problem?

Tacksam för svar
 
Hål i centrum på regeln påverkar hållfastheten marginellt. Flera små hål, en bit från varandra är nog bättre än 2 stora.
 
Mikael_L
I tak/golv brukar det heta bjälkar ;-) (bjälklag du vet)

Jag röstar på 4 st 28mm placerade mitt i bjälken och gärna nära upplaget (ytterväggen?). Skulle tro att det bör vara minst 10 cm mellan hålen för att inte bjälken ska spjälkas upp längs hålen pga det skjuvande momentet vid last.
Annars skulle förmodligen en liten bit spikplåt mellan varje hål också skydda mot spjälkning.
 
  • Spikplåt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Instämmer med föregående talare, man brukar säga att det är 0påkänning i mitten på en balk,varken drag eller trycklaster. Helt klart minst påkänning med hålen i mitten.
 
Mikael_L
Jag funderar lite;...

OM man gör hålen precis vid upplaget, borde det inte vara så att man då skulle kunna göra "jättestora" hål utan att hållfastheten äventyras?

Mitt i spannet är ju böjkrafterna störst på bjälken, men närmast upplaget är det väl i princip endast en lodrätt riktad skjuvkraft.

Är det någon som stöder mig i den här åsikten/funderingen?

pfl0g: Gör inte något stort hål förrän minst några till tycker likadant !!! :) :rolleyes:
 
Denna text kommer från Login sida - TräGuiden

Man bör vara restriktiv med urtag och hål i en bärande balk. Urtag eller hål som inte har redovisats på ritning ska godkännas av ansvarig konstruktör innan de får utföras på arbetsplatsen. Om tveksamhet råder bör en kontrollberäkning utföras. Genom samordning av stomme och installationer för vvs och el kan håltagningar undvikas. Anvisningarna här är tumregler och avser bjälkar av konstruktionsvirke. Tillverkare av limträbalkar, lättbalkar, fanerträbalkar och samverkanselement har egna anvisningar för urtag och hål.
Vid upplag kan vissa urtag eller hål göras i bjälkens överdel, se tabellen. I bjälkens nederdel bör urtag och hål undvikas längs hela bjälken. Om inga urtag samtidigt görs i bjälkens överdel kan vissa mindre hål tillåtas i nederdelen. Hålens underkant ska dock placeras minst 40 mm från bjälkens underkant.
Hål bör inte ha större diameter än 40 mm. De bör placeras på ett minsta avstånd från upplaget, motsvarande minst halva bjälkens höjd, h/2. Om mer än ett hål ska tas upp ska centrumavståndet mellan hålen vara minst 300 mm.
Hål med en diameter som understiger 20 mm kan placeras närmare varandra - dock med minst 60 mm centrumavstånd. Högst fyra hål får placeras i rad och det bör inte finnas kvist rakt under den tänkta håltagningen. Vid maximalt utnyttjande bör man överväga att förstärka bjälken med laskar av till exempel plywood eller konstruktionsvirke.
Hål med större diameter än 40 mm bör placeras med centrum mitt i bjälken (h/2 = neutrallagret), dock inte närmare upplag än dubbla höjden hos bjälken (≥ 2h) och inte nära fältmitt, där böjmomentet är störst. Håldiametern får inte överstiga halva bjälkens höjd (h/2). Om det fordras både urtag vid upplag i balkens överdel och hål i nederdelen, får urtagshöjden inte överstiga h/4 och håldiametern inte överstiga h/10. Urtagets längd får inte överskrida värdet i tabellen. Om tabellvärdena överskrids måste förstärkningsåtgärder vidtas.
Håltagning bör inte göras inom ett skyddsavstånd av 75 mm från undergolvet med hänsyn till risken för att ledning som dras genom aktuella håltagningar kan skadas vid en framtida reparation. Om detta skyddsavstånd inte kan hållas bör ledningarna skyddas med till exempel plåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.