Godkväll

Vilken diamantklinga rekommenderar ni till en 230 vinkelslip?
Segmenterad? För och nackdelar?

Används relativt ofta, mest till takpannor av tegel och betong,

Kvalitet är viktigare än pris.
Har tidigare bara använt billiga diamantskivor från Jula och liknande och undrar om det är skillnad på dyrare klingo (antar det)
 
Jag har både finklinga från Hilti och fulklinga från Jula, visst Hilti diton håller nog liite längre men är det värt mellanskillnaden, du får flera Jula klingor för samma pris som en Hilti....

Inget direkt svar men jag kör mest med Jula klingan gör inte lika ont när den tar slut, mera jaha dags för en ny.
 
Ungefär så jag resonerat tidigare också.
 
Har en sån här TYROLIT Standard Universal FC som jag tycker funkar bra, borde du få för en 500 lapp eller nåt i den stilen
 
Jag har kapat säkert 70m (minns inte exakt längre) granit med en julaklinga (180mm tror jag), ej segmenterad. Den börjar bli lite spetsig i själva eggen, men i övrigt verkar den ha långt kvar. Svårt att se varför man skulle köpa något dyrare för att endast kapa takpannor och annat tunnare, den billigare kommer hålla resten av livet ändå...
 
M
Enda gångerna jag upplever en stor skillnad är när jag kapar eldfast tegel. Med jula-klingan (dronco, turbo-stil) så blev den rödglödgad efter 5 cm snitt och slutade nästan ta helt, flera millimeter av diamantsegment kvar. Bytte då till hiltin (också turbo-stil) som inte hade alls det problemet utan åt sig igenom hela vägen utan varmgång (nej, jag trycker inte hårt utan låter maskinen göra jobbet)

Det är vad jag kan bidra med.
 
Tror jag fortsätter med mina billiga klingor. Jag gör av med ca 3-4 st om året så det kvittar egentligen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.