Jag ska igenom 7-8 cm armerad betong snett för att dra in 2 st 50mm kabelskyddsrör någon decimeter under mark, och funderar på vilken lösning som blir bäst.

1) Göra som jag tänkt från början och borra en ring av hål med borrhammare, föra igenom kabeln och täta med betong och kallasfalt.

2) Borra ett styrhål med borrhammaren och sedan sätta en diamanthålsåg från jula på en vanlig (icke slagborr) borrmaskin och sedan skära ut släta och fina hål. Sedan täta med kallasfalt.

Det jag mest funderar på är om diamanthålsågen duger till detta.
 
Jag har inget svar men när jag gjorde motsvarande lät jag bli att dra igenom kabelskyddsröret. Borrade bara för kabeln.
 
Ska nog gå fint att borra med den där, höga varv, mycket tryck på borren och så spola med vatten för kylning samt att få ut materialet du slipar bort.

Du kan även ta då o då o slå fina Jack i coromantet med en morakniv eller annat lämpligt verktyg.
 
Min elektriker gjorde hål med Hilti-maskin och 50mm borr (ej hålsåg). Det tog en stund, men gick fint.
 
Det gick bra med hålsågen från jula, två hål tog jag upp utan alltför mycket besvär. Jag hade dock tur och stötte inte på någon armering.
 
Här har vi min schweizerost till vägg. Ingång med fjärrvärme, elservis, elrör till friggan, slang för senare fiber och telefonledning. Hålen blev bra, ska täta med kallasfalt sen. ImageUploadedByByggahus.se1410629204.078637.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.