Jag satt och googlade runt för några dagar sedan. Så hamnade jag hos någon snickarguru (amerikansk tror jag) som använde ett diamant bryne för att i första hand plana vattenstenarna. Den största anledningen till att han just använde det diamantbrynet var att diamanterna inte var jämt spridda. Utan dom var i små prickar/högar (som ATOMAS diamant brynen) vilket gör att diamantbrynet inte sätter igen så fort.
Och den andra stora fördelen var att det är billigare än DMT och ATOMA. Han hade provat några varianter men som vanligt är dom aldrig flata.

Jag vet att DMT har liknande i dag men det här var så mycket billigare så jag tänkte kolla upp det lite mera.

Men jag kommer inte i håg var det var för märke eller vem denna guru var :banghead:
Har försökt att leta efter samma sida.

Pär
 
Tyvärr vet jag inte svaret, men har du kollat din webläsares historik?
 
Jag använder diamantbrynen till att jämna vattenslipstenar, använder dock den dyra typen utan öar, vet inte om jag tycker den sätter igen speciellt men har inte något att jämföra med. Du kan ju också använda bildsök och söka på diamond hone och liknande, så kanske du hittar det du söker ?
 
Mattias jag kom på det efter jag skrev inlägget. Och skall ta ta i det vid tillfälle.

Efter som jag i dags läget inte äger så stor diamantbryna så har jag heller inte någon koll på viken typ av diamantbryne man skall köpa, men det lät bra det han sa vem det nu var!.

Pär
 
Nu har jag gått igenom webbhistoriken och där var det inget som gav något.

Pär
 
Vet inte om detta hjälper men jag googlade lite och hittade iWood 300 som nämns här:
http://www.sawmillcreek.org/showthread.php?172026-diamond-lapping-plates
=> http://www.toolsfromjapan.com/store/index.php?main_page=index&cPath=335_462_463
Kan det vara den kanske?


Själv har jag börjat använda DMT diamantbrynen för att bryna direkt och det verkar fungera bra. Tänkte försöka komma med en utvärdering någon gång när jag fått lite mer på fötterna. Men än så länge kan jag säga att det verkar lovande. Inget "lappande" eller blötläggande och minimalt med slabb. Bara några droppar vatten och sedan torka av med hushållspapper.
 
Jag har kollat länkarna Jac. Det är möjligt att det var Iwood kommer tyvärr inte alls i håg vad det hette.
Och för stunden har jag get upp att leta. Använder fortfarande sandpapper limmat på en bit mdf. Och jag misstänker att det kommer att bli så en tid fram över efter som jag är så snål.

Pär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.