Hejsan!

Jag håller på att bygga ett litet förråd/vedbod, men vet inte riktigt vad för lösning jag ska hitta på för diagonalstöttor för väggarna.

Planen var att inte ha skivor på insidan, utan spika liggande panel både på in och utsidan av reglarna, men med stora glipor mellan så det blir bra luftning, och omväxlande överlappning mellan in/utsida så att det inte blir insyn. Alltså inga skivor som stöttar upp väggen.

Med den lösningen kan jag inte ha några utanpåliggande stöttor utan att det blir väldigt fult.

Funderat på montageband, men det blir rätt tungt tak med betongplattor (dock ingen råspont), och jag vet inte hur hållbara de är.

Gängstång kanhända, men då måste jag borra i de redan rätt klena väggreglarna.

Sista alternativet jag kommit på är att på insidan ändå sätta skivor (plywood/OSB), fast bara på mitten av väggen så det ändå blir luftning över och under.

Finns det andra alternativ som jag inte tänkt på, och som inte kostar skjortan?
 
Vad är litet?

Ett kryss med hålband i kraftigare dimension som fästs i mellanliggande reglar bli annars väldigt starkt. Går ju alltid att komplettera med snedsträvor mellan en eller flera väggreglar
 
Sätt 2st spikar i varje bräda på varje regel så behövs inga strävor eller band
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Hur bred panel ska du ha? Jag tror att panelen kan ge tillräcklig styvhet.
 
Tackar för snabba svar!

Låter som att det kan duga med panelen alltså. Fast IOM att det är glipor mellan dem så är det ju inte lika motståndskraftigt mot momentkrafter som om de skulle sitta samman.

Tror jag kör ett montageband-kryss också, så har jag lite marginal.

(Litet är friggebodstorlek. Ca 4x3.5m.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.