Hej! Jag tänker be om lite råd i samband med att jag skall sätta klinker på ett toalettgolv, ca 130x170.
Jag har tänkt mig en ram i vilken jag skall ha diagonal plattsättning för att synka med en hörnkommod och hörnskåp.

Hur gör jag lättast för att få "jämnt" golv, dvs halva diagonalskurna plattor mot ramen?
Sätter jag ramen först eller sist?
Vad styr?
Optimalt blir ju ramen 1/2 platta och tvättstugelisten resten av den halva plattan.

Hur måttar jag lättast up en diagonal i rummet? OBS inte från hörn till hörn utan en symetrisk diagonal!!!

Mvh
Lars
 
rosebuddy skrev:
Hur måttar jag lättast up en diagonal i rummet? OBS inte från hörn till hörn utan en symetrisk diagonal!!!
Nöjer mig med att svara på ovanstående, det praktiska kan säkert någon annan hjälpa dig med ;)

Utgå från rumsdiagonalen (spänn snöre...). Från respektive hörn skall du gå in Z cm för att hitta hörnen på din "mönstrade kvadrat". Z beräknas enligt:

Z = ((B^2 + L^2)^0,5 - ((B - 2*X)^2+(L - 40 - 2*X)^2)^0,5) / 2 :surprised:

där:
B = bredd på rummet
L = längd på rummet
X = bredd på "ramen"
alla mått i cm.

Så om du vill ha ramen 10cm bred (halv 20cm platta) ska du gå in:

((130^2 + 170^2)^0,5 - ((130 - 2*10)^2+(170 - 40 - 2*10)^2)^0,5) / 2 = 29,2229cm

från varje hörn (längs rumsdiagonalen).

Detta bygger naturligtvis på att Pythagoras hade rätt och att jag inte redan somnat utan att märka det ;D ;D .

Viktigt att notera är att bredden på "ramen", X, gäller långsidorna av rummet. Ramen kommer bli X + 20cm på kortsidorna eftersom du placerar en kvadrat i ett rektangulärt rum. Dessutom kommer kvadraten centreras i rummet (vet iofs inte om du ville det).

Alter ego

Ps. är betydligt mer van att leka med formler än att sätta plattor, så detta kanske blir uppåt väggarna i praktiken. Men jag hoppas det funkar ;D
 
Är också van att leka med formler men orkade inte riktigt hänga med Pythagoras ovan :-/
Har själv inte satt klinkers men inhandlat plattor och smygkikat på vår kakelnisse. Konstaterade att man som lekman lätt missar två saker: Glöm inte räkna med fogarnas bredd, och börja räkna plattplaceringen från mitten (vet dock inte riktigt hur man gör detta i praktiken). Det är snyggast med hela(och halva) plattor i den diagonala sättningen, använd ramens bredd som buffert för detta. Det spelar ju ingen större roll om ramen blir 13, 14 eller 16 cm bred, men en NÄSTAN halv diagonal platta är inte lika snyggt. Är det helt hopplöst att få det att gå jämnt ut, sätt de hela plattorna där det syns mest, och jämka i skymundan.
Tja, det borde finnas folk i forumet som har bättre koll på detta än jag... ;)
Annars kan du be dem du köper plattorna av att hjälpa dig. Låt dem räkna ut hur många plattor du behöver köpa, och be dem visa dig på en skiss hur de räknat.
 
Att Pythagoras hade rätt betvivlar jag inte med att formeln är korrekt bygger väl på att rummet är rätvinkligt. ;)

/Maxen
 
Jag har övergett teorin och arbetar bara efter praktiken så formeln kommer inte att hjälpa mig...

Börja i mitten...det låter ungefär som att baka en tårta innifrån!!

JAg tänker följa Vilmas råd och låta ramen buffra för att få hela/halva plattor i diagonalerna. RAmens bredd är ju inte lika väsentlig. Tack för det
/L
 
Det finns ett par sätt att göra det på antingen vänder du dig till en fackman om du villgöra det själv så är nog det enklaste att du börjar med att mäta ut mitten på rummet genom att slå två linjer mellan väggarna
så du har ett kryss i mitten på rummet. Då lägger du den första plattan så att alla fyra hörnen hamna på en linje dvs den ligger diagonalt, sen är det bara att lägga vidare jobba dig längstin i rummet och sen ut mot öppning så du avslutar med plattorna närmast dörren.
Frisen blir vad den blir du kan ju inte veta att väggarna är helt raka och vinklarna alltid 90 grader det är en av naledningarna till att man aldrig ska ha hela plattor i vägg vägg vinkel eller golv väggvinkel. Lycka till ;D
 
Tack!
Så du menar att man "lurar" ögat genom att inte ha hela plattor i vägg/vägg eller golv/vägg. Om väggen är lite sne kommer kanske översta plattan på ena väggen vara ett par mm bredare än den som sitter i 2:a skiftet från golvet.
/Lars
 
Hej precis så och så har du ju oftast handfat wc tm badkar osv. längs golv/väggvinkelen .Plus att om du har lutningen/vinkeln åt fel håll täcker inte hela plattan utan du måste ha en liten liten pass bit och då ser det riktigt illa ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.