Såg att DeWalt har ett vattenpass av fiber i sitt sortiment.
Den ska enligt dem hålla sig rak till skillnad mot aluminium som har tendens att bli böjd efter hård användning.
Ska även vara lättare än motsvarande i aluminium.

http://www.dewalt.com/tools/hand-tools-levels-and-squares-dwht43134.aspx

Mycket intressant!

Någon som vet om den finns i Sverige?
 
  • Gilla
UlfTolf
  • Laddar…
Mycket intressant ! Dewalt har många fina handverktyg ja hade velat prova, men har inte funnit någon leverantör eller svensk hemsida som levererar
 
Verkar kosta ca 1100+frakt osv från usa. För dom pengarna skulle jag nog köpt ett elektroniskt pass istället.
 
Om man använder ett vanligt alu-pass så hårt att det böjs så vettetusan om man gör rätt ;)


Viktmässigt är den lika tung, eller tyngre som motsv alupass från hultafors.

Känsligheten hittade jag inte bra specar på, annat än Homedepot
http://www.homedepot.com/p/DEWALT-48-in-Carbon-Fiber-Level-DWHT43134/206096718
Där den angivs till 0.001, vilket jag antar är thousandths of an inch, vilket så motsvar 0.0254mm. Vilket i sin tur låter helt fantastiskt, så jag antar att det inte är så värdet ska tolkas :p
 
peternicklas
corre skrev:
Om man använder ett vanligt alu-pass så hårt att det böjs så vettetusan om man gör rätt ;)


Viktmässigt är den lika tung, eller tyngre som motsv alupass från hultafors.

Känsligheten hittade jag inte bra specar på, annat än Homedepot
[länk]
Där den angivs till 0.001, vilket jag antar är thousandths of an inch, vilket så motsvar 0.0254mm. Vilket i sin tur låter helt fantastiskt, så jag antar att det inte är så värdet ska tolkas :p
En stor fördel med kolfiber är att det inte påverkas av värme, vilket gör att toleransen blir mycket bättre än för t.ex. aluminiumpass.
 
corre skrev:
Om man använder ett vanligt alu-pass så hårt att det böjs så vettetusan om man gör rätt ;)


Viktmässigt är den lika tung, eller tyngre som motsv alupass från hultafors.

Känsligheten hittade jag inte bra specar på, annat än Homedepot
[länk]
Där den angivs till 0.001, vilket jag antar är thousandths of an inch, vilket så motsvar 0.0254mm. Vilket i sin tur låter helt fantastiskt, så jag antar att det inte är så värdet ska tolkas :p
I alla fall jag använder vattenpass med snabbtving vid olika applikationer och jag har märkt att det påverkar rakheten med tiden.

T.ex. så här:

FB_IMG_1451736054753.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
End skrev:
I alla fall jag använder vattenpass med snabbtving vid olika applikationer och jag har märkt att det påverkar rakheten med tiden.

T.ex. så här:

[bild]
Svetsa i bar överkropp är ingen för fegisar :)
Vad blev det?
 
Det blev en grill.


FB_IMG_1451737242226.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


FB_IMG_1451737247388.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


FB_IMG_1451737269786.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


FB_IMG_1451737279052.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


FB_IMG_1451737283361.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


FB_IMG_1451737288860.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


FB_IMG_1451737296509.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


FB_IMG_1451737301101.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


FB_IMG_1451737305798.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0833.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Som en del av ett större terrassprojekt.


DSC_0846.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
peternicklas skrev:
En stor fördel med kolfiber är att det inte påverkas av värme, vilket gör att toleransen blir mycket bättre än för t.ex. aluminiumpass.
Men det är fortfarande toleransen i inpassningen av liblerna som ger huvuddelen av toleransmåttet!?
Bearbetningen torde vara svårare o kolfiberlaminatet än alu, men priset på dewaltpasset indikerar att de måste ha en hyggligt enkel process.

Oavsett så är det mer cool to have then need to have för mig :p
 
End skrev:
I alla fall jag använder vattenpass med snabbtving vid olika applikationer och jag har märkt att det påverkar rakheten med tiden.

T.ex. så här:

[bild]
Jättetjusig grill. Men vad i hela friden gör du med dina vattenpass?!? Hårda tag minst sagt...
 
Jag ville att det ska vara exakt 30 mm mellan armeringens ytterskikt och expanderbetongens ytterskikt för att minimera risken för sprickor i betongen samtidigt bygga så tunn som möjligt, eftersom jag gör oftast platsbyggda konstruktioner så räcker inte vinkelhake. Vattenpass är förbrukningsvara för mig hehe
 
Har använt ett Prof 1.8M i 1½år (59,90€) mågra dörrar golvlutningar. och som skrapa fram en jämnyta på ett litet kakeljobb och avskrapning av överflödig betong i en stenfotsula till ett garage. tro det eller ej men den vissar rakt ännu. så länge men inte andvänder vattpasset som en hävstång. sen skolan har man gått i en flummigvärld där hultaforspasset var det enda rätta. men 300+€ för ett sånt njaaaaa
 
Jag laminerade linjalen till mitt Danderydspass av tunna träribbor. Ek och bok varannan ribba. Bokvirket kom från vedhögen i en trappfabrik Sedan lackade jag med uretanlack.
Trälinjalen håller och är rak ännu efter 15 år i periodvis hobbybruk periodvis yrkesbruk och den var betydligt billigare än Danderyds egen aluminiumlinjal. Jag älskar deras system med justerbara libeller på en rostfri plåtstomme men jag hade inte råd att köpa hela paketet som fattig 18-åring.

Då det gäller kortvattenpass har jag provat ett och annat men jag fastnade för vanliga enkla aluminiumrörprofiler med gummiplugg i ändan. Av de litet dyrare modellerna där libellerna sitter fast och visar rätt. Relativt billigt och mycket bra och oömt system.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.