När jag sågar icke genomgående spår, så märker jag att klingan sjunker och spåret är grundare efter ett kort tag. Någon som vet lösningen på detta?

Jag ska kontakta Dewalt i morgon, men tänkte höra här om någon annan har haft samma problem. Veven för klingans höjd snurrar väldigt lätt, och det finns ingen lås-spak.

I övrigt är det en utmärkt såg: parallella snitt blir parallella, vinkelräta blir vinkelräta, och upprepade mått blir lika, med god precision. Inställningar går snabbt och den är rationell att arbeta med. Dock, jag måste hitta lösning på ovanstående problem.
 
Är det inte bara dra åt centrummuttern på veven?
 
  • Gilla
BlueX
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Är det inte bara dra åt centrummuttern på veven?
Tack! Jag ska testa det.
 
Uppdatering:
Muttern i rattcentrum hade ingen inverkan på höjdinställningen. Verkar bara hålla ratten på plats.

Däremot sitter det en nyloc-mutter vid vinkelväxeln under maskinen. Det var nästan 1 mm glapp där. När jag drog åt muttern gick höjdinställningen trögare och nu ändrar inte klingan höjd när jag sågar.

Man kanske kan säga att problemet är löst, men det verkar vara en svag konstruktion. Jag kommer nog att få efterdra denna mutter när jag vill såga spår med bestämt djup. Hade hellre haft en snäckväxel, eller lås/broms som ju finns på inställningarna för anhåll och klingans lutning.

DeWalt support bad mig göra rent mekanismen. Jag ser inte att det hade hjälpt. Har meddelat DeWalt samma som jag skriver här. Får se om jag får något bra svar.

DeWalt bordsåg med fokus på ratt och mätarskala för inställningar, samt synlig del av vinkelväxel och nyloc-mutter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av vinkelväxel med nyloc-mutter under en maskin, indikerar höjdjusteringens mekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
K
Har samma maskin och är väldigt nöjd. Dock inte upplevt ditt problem men har heller inte gjort särskilt många icke genomgående kap.

Men håller med om att veven är ganska lätt att snurra och tycker också vinkelinställningen är riktigt vansklig, behöver nästan tre händer ibland för att få till den om man har en exakt vinkel man vill få till. Anhållet är överlägset mot den tidigare Bosch jag har kört med, så lite synd att Dewalten ändå inte lyckas fullt ut på klingans höjd/vinkel-justering när allt annat är så bra
 
  • Gilla
BlueX
  • Laddar…
K kniv skrev:
Har samma maskin och är väldigt nöjd. Dock inte upplevt ditt problem men har heller inte gjort särskilt många icke genomgående kap.

Men håller med om att veven är ganska lätt att snurra och tycker också vinkelinställningen är riktigt vansklig, behöver nästan tre händer ibland för att få till den om man har en exakt vinkel man vill få till. Anhållet är överlägset mot den tidigare Bosch jag har kört med, så lite synd att Dewalten ändå inte lyckas fullt ut på klingans höjd/vinkel-justering när allt annat är så bra
Bortsett från problemen med höjd-/djupinställningen så är jag också riktigt nöjd. Det blir bra resultat, med precision. Jag kanske har löst problemet genom att dra åt nyloc-muttern vid vinkelväxeln. Framtiden får visa.

Det verkar som DeWalt känner till problemet jag hade, och att det kan bli värre när maskinen blir sliten. Kollade på Bosch GTS10XC och den maskinen verkar ha en liknande konstruktion (bild S i manualen), så det är nog ingen större idé att lämna tillbaka DeWalten och köpa Bosch. Även jag vill ha DeWalts anhåll.

Menar du klingans lutningsvinkel, eller vinkelanhållet? Jag har hittills inte haft problem med något av dem. Håller med om att det är svårt att hitta en perfekt maskin. Verkar ibland som tillverkarna delar upp bra lösningar mellan sig. En extra, tredje hand borde ingå på maskiner i denna prisklass!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.