Det är ingen sänksåg, utan en vanlig klassisk handcirkel. För det priset skulle jag välja en Hitachi C6BU(2)

En sänksåg används huvudsakligen med skena och oftast till lite mer finlir, som inredningssnickerier och liknande.

Den klassiska handcirkeln används till kapning/klyvning av reglar, urjackning av reglar och delning av skivmaterial när det inte ställs så stora krav på exakt placering av snittet och snittets kvalitet med avseende på urflisningar osv

Naturligtvis överlappar användningsområdena varandra.

Jag har en sänksåg och en handcirkel, och handcirkeln använder jag uteslutande till att låna ut till vänner som känner till att jag har mycket maskiner. Jag lånar inte ut finmaskinerna längre.
 
Det allra första jag behöver göra är att montera ett bleck över altantaket som saknas. För att göra det behöver jag såga av en skåra i lockläktet. Då borde en cirkelsåg vara bäst?
Det känns som en sänksåg är lite för "fin" för detta, eller vad tycker du? Å andra sidan har jag lite projekt med mdf senare, och då borde man ha en sänksåg...
 
Jag hade kört spåret med sänksågen med skenan fastskruvad på väggen. Däremot skulle jag köra med fulklingan från Biltema.

Personligen köper jag inte maskiner som kräver precision från Dewalt något mer efter att ha blivit bränd av en kexmaskin och en kap/gersåg.
 
Nej, jag skulle alltså såga med min Festool sänksåg med själva sågklingan (sågbladet) utbytt mot en billig klinga från Biltema. Man vill inte köra den dyra festoolklingan i en spik.
 
Jag tror mer mattiasp menar att han sätter en Biltema-sågklinga i sin sänksåg men jag kan ha fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.