Hej alla snickare.
Den här typen av frågor finns det gott om när man söker (ja, jag har sökt). Men det är ont om konkreta svar. Hoppas ni ursäktar...

Jag ska äntligen köpa min första egna gersåg. Har lånat svärfarsans hittills.

Ska bygga garage (40kvm) och bastu (friggebod). Halva garaget ska bli min snickarboa.

Jag gillar att snickra, gärna finsnickeri. De verktyg jag köper för garagebygget ska vara av hög kvalité så att de kan göra nytta i snickarverkstan i många år framöver.

Jag har tittat på Bosch 10SD och Dewalt 707. Boschen är dyrare. Får nästan råd med Dewalts sågbord inom "Bosch-budgeten".

707:an kan jag inte vinkla åt höger om jag har förstått saken rätt. Är detta en stor nackdel?

Har någon provat DW707V som ritar en laserlinje på trästycket? Det känns som en väldigt användbar funktion. Fungerar detta i praktiken?

10SD väger nästan dubbelt så mycket. Finns det över huvud taget någon fördel med detta?

Är dessa sågar likvärdiga när det gäller:
- Fina snitt
- Ljudnivå
- Kvalitét

Jag har även drömt lite om en Makita LS1013, men priset känns lite saftigt.

/Micke
 
Jag skulle ta 10SD alla dagar i veckan. Inte minst för att den är FET. Värsta sortens boschporr. Klarar du dig med en 707? Ja antagligen. Men ska man såga så ska man göra det med ett leende på läpparna (inte för stort bara, för då kommer det in sågspån) och det gör man med Boschen.

Lasersikten har jag aldrig provat men det verkar heltramsigt. Det är ju lätt att placera klingan EXAKT där du vill ha den. Kan inte se någon tidsbesparing med laser - bara mer som kan gå fel.

Ska du snickra och fixa kommer du dock också vilja ha ett sågbord/bordssåg för klyvning etc. Ta med det i kalkylen från början. Kanske är det smart att köpa en komboprodukt.
 
Tack för era svar. Jodå, den tråden har jag läst.. men man vill ju alltid ha mer information :)

Mathias:
Sågbord tänkte jag klara mig utan. Har istället beställt en Festool TS55 med skena. Det känns som ett mycket bättre koncept att flytta den lätta sågen över t.ex skivan som ska delas istället för att flytta runt hela skivan.

På sikt tänker jag mig en Festool-snickerboa inklusive den mysiga damsugaren... jag tror faktiskt att damsugning kan vara kul - om man bara kopplar in damsugaren till en rolig maskin först.

Nå'n som tycker att jag tänker galet ang. att köra TS55 istället för bordklinga?

Angående sågval så har jag redan uteslutit 707:an. Jag upptäckte att den bara klarar 60cm höga träbitar. Då kan jag inte lägga två 45:surprised:r på varandra eller flera stående 70:surprised:r på rad.

Å tänk om man vill skära i 95x95:surprised:r... då mååste man ju ha en Makita 1013. Så jag är nog faktiskt rätt inne på att skaffa en Makita istället. Den är dessutom 8kg lättare än Boschen.

Om jag kan hitta någon som fortfarande kör med Makitas kampanjpris från januari (6,500+moms) så är det ju bara två lappar upp från Boschen... *blundar, förtränger, etc, etc*

/Micke
 
Ok.......

Eftersom du är nykomling (välkommen) här på forumet kan jag ju informera dig om att vissa är GANSKA "färgade" i sin inställning till bla. verktyg. Ta därför mathiass inlägg med en nypa salt (du förstår säkert när du läser hans svammel i tråden jag länkade till). Största delen professionella hantverkare jag känner kör med 707an och då snackar vi inte söndagsåkande ;).
Klart du ska vara ett proffs du med..........

Ps. köp gärna en bosch vinkelslip för dom är riktigt bra, men dom är värdelösa att gira lister och sånt med ;D

*EDIT* 6500+moms är ett riktigt bra pris.
 
BobTheBuilder skrev:
Å tänk om man vill skära i 95x95:surprised:r... då mååste man ju ha en Makita 1013. Så jag är nog faktiskt rätt inne på att skaffa en Makita istället. Den är dessutom 8kg lättare än Boschen.



/Micke
Nejdå, 95 går bra tillochmed med min 10s så det måste funka ännu bättre med en SD......

Och pappskallen låter den svenska avundsjukan personifiera sig - alla vill ha en blå maskin, det är inget att hymla med. ;)

Vi proffesionella hemmapulare som inte har en aning om vad vi pysslar med måste ju ha maskiner som kompenserar för vårt bristande handlag - därför passar de blåe bra - dom sågar ju nästan självt. Sådana där gula kräver säkert ett fullblods proffs för att såga rakt.... :-*

Nu ska jag lägga mig på soffan och somna ett tag....
 
Tack igen.
Jorå, det är lätt att ta folks ord för givet när man ivrar iväg på forum.

Va?? Kan man såga större bitar än det står i specen för sågarna? Gäller detta för alla sågmodeller?

Men att hoppa över 707:an hade jag redan kommit fram till innan jag läste era svar. 707:an täcker förmodligen in 90% av mitt behov och de resterande 10%:en går att ordna med lite extra handgrepp. Men jag är en så'n typ som går igång på riktig kvalitet utan kompromisser. Om jag köper en såg med bara 60mm såghöjd skulle jag nog gräma mig över detta flera gånger.

Boschen åkte ut från min lista med buller å bång igår pga dålig information från säljaren. Men han återkom idag och redde ut problemet. Både han och jag antog felaktigt att man måste använda vänsterhanden för att lossa klingskyddet (man når inte knappen med högerhanden). Men det visade sig att den styrdes elektromagnetiskt när strömen kopplades in.


Någon kommentar till TS55:an? Kan man ersätta ett sågbord med handklinga+linjal i en hemmaverkstad?

/Micke
 
Festos sänksågar ersätter och kompletterar en bordscirkelsåg otroligt bra. De är dock inte gjorda för att klyva 2 tums virke eller för att justera bitar på t ex 300 mm längd.

För att såga plattmaterial är den suverän, fullt i klass med en riktigt stor justersåg men hur många har plats med ett justerbord där skenan är 5000 i längd, för att inte tala om prisbilden *ler*
Enda nackdelen är att det är svårt att repetera exakta snitt vilket är en baggis med justersågen. Kunde sen Festo även anamma snabbtvingar för att fästa linjalen så hade livet varit mycket trevligare.

Festos sänksågar är suveräna underbara maskiner, det lilla jag kört dem men det var med 0,1 och 0,2 (mm) i toleranser på ett båtbygge. Hmm... _vill_ bara ha *s*

Sen så reder man sig hyfsat med en bra rätlinjal och en fintandad klinga på en bra handcirkelsåg med men tja... känslan...

/Kent
 
Snickarboden skrev:
Festos sänksågar ersätter och kompletterar en bordscirkelsåg otroligt bra. De är dock inte gjorda för att klyva 2 tums virke eller för att justera bitar på t ex 300 mm längd.

För att såga plattmaterial är den suverän, fullt i klass med en riktigt stor justersåg men hur många har plats med ett justerbord där skenan är 5000 i längd, för att inte tala om prisbilden *ler*
Enda nackdelen är att det är svårt att repetera exakta snitt vilket är en baggis med justersågen. Kunde sen Festo även anamma snabbtvingar för att fästa linjalen så hade livet varit mycket trevligare.

Festos sänksågar är suveräna underbara maskiner, det lilla jag kört dem men det var med 0,1 och 0,2 (mm) i toleranser på ett båtbygge. Hmm... _vill_ bara ha *s*

Sen så reder man sig hyfsat med en bra rätlinjal och en fintandad klinga på en bra handcirkelsåg med men tja... känslan...

/Kent
riktlinjal med löpskena till en cirkelsåg borde väl funka väldigt bra?
 
BobTheBuilder skrev:
Tack igen.
Jorå, det är lätt att ta folks ord för givet när man ivrar iväg på forum.

Va?? Kan man såga större bitar än det står i specen för sågarna? Gäller detta för alla sågmodeller?

Men att hoppa över 707:an hade jag redan kommit fram till innan jag läste era svar. 707:an täcker förmodligen in 90% av mitt behov och de resterande 10%:en går att ordna med lite extra handgrepp. Men jag är en så'n typ som går igång på riktig kvalitet utan kompromisser. Om jag köper en såg med bara 60mm såghöjd skulle jag nog gräma mig över detta flera gånger.

Boschen åkte ut från min lista med buller å bång igår pga dålig information från säljaren. Men han återkom idag och redde ut problemet. Både han och jag antog felaktigt att man måste använda vänsterhanden för att lossa klingskyddet (man når inte knappen med högerhanden). Men det visade sig att den styrdes elektromagnetiskt när strömen kopplades in.


Någon kommentar till TS55:an? Kan man ersätta ett sågbord med handklinga+linjal i en hemmaverkstad?

/Micke
Hej!
Jag har både TS55EBQ och en DW700 (föregångaren till 707, max ger +/- 45 grader) Jag har otroligt sällan haft problem med att 700:an är för liten. Det har hänt två gånger, tror jag. Det var när jag skulle bygga staket och grind. 70*70-stolpar går att kapa om man krånglar litet, och vänder och drar bort skyddet och har sig. 145*145 går inte, men då räcker inte en Makita heller. Tänk på att både Boschen och Makitan tar en del plats, då glidskenorna hamnar bakom sågen. På 707:an hamnar de inuti sågen. (Om du förstår?)
Vad beträffar TS55:an, så är den så noggrann och bra som alla påstår. Några baksidor, bara: 1) Djupstoppets hårstreck hamnar inte mitt för strecken på skalan. 2) Skärdjupsskalan borde vara justerbar för att kompensera för skenans tjocklek. 3) De olika klingorna har olika bredd, vilket ställer till det med gummiflärpen på skenan. Jag tror inte att klingorna är kompenserade för detta (Avståndet inre skär till inre fästyta borde vara samma på alla klingor) Visserligen handlar det om tiondelar av mm, men det hade kunnat göras bättre. 4) Det är svårt att hantera smala arbetsstycken, vilket är till bordssågens stora fördel.
Nu tänker jag ställa till det för dig med ett nytt förslag: Kolla in Elektra-Beckums modell "Secanta" Den är listigare än man tror vid en första anblick. Man kan ha den längs en vägg, och kapa och klyva utan att behöva flytta vare sig såg eller bräda.
 
Funderade lite ang Festos sänksåg...
Varför inte satsa på sänksågen med styrskena och komplettera med deras eller ett hemmabyggs bord så den kan användas som bordsåg. Ok, begränsad såghöjd men men...

Komplettera sen med en kaplåda där du har skenor ovanpå arbetsstycket som sågen glider på, dessa skenor ställbara i önskad vinkel och så har du en kap/ger/radialarmsåg med.

Väldigt mångsidigt och man slipper släpa med sig en massa tunga sågar till en arbetsplats, ett bord och en kaplåda väger inte mycket och det enda stöldbegärliga är egentligen sågen.

/Kent
 
Makitan (1013) och en DW707 är ju knappast jämförbara då makitan tar 95x305 vid 90/90 grader.

Dessutom tycker jag att DWn är för klen, endast 60 i höjd (utan att ta bort skydd och sådant).

Makitans gejder hamnar under sågen också så den tar mycket mindre plats än Boschen i vinklad parkering.

Makitan är, trots större klinga och bredare skär, mindre än DW707 förutom på höjden då den är parkerad...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.