C
Halloj!

Härom månaden pajade termostaten till golvvärmen, en ca. 5 år gammal Devireg 550.
Värmesymbolen på displayen tändes och släcktes när jag vred på ratten, men reläet klickade inte = ingen värme i golvet :(

Nu när kylan börjar krypa på blev det dags att ta tag i detta och jag bestämde mig för att söka lite på Internet för att få en idé om det kunde vara något som var lätt att fixa.

Något förvånande insåg jag snabbt att jag var långt ifrån ensam om att ha detta problem med Devireg 550 och att det uppenbarligen är ett systematiskt tillverkningsfel på ett stort antal av dessa termostater. Enligt uppgifter från Devi yttrar sig felet genom att termostaten slutar fungera efter 5-7000 cykler. Felet är en dålig kondensator på reläkortet och enligt poster på diverse forum kan detta orsaka alla möjliga felsymptom.

Jag kontaktade naturligtvis Devi, men enligt dem är enda lösningen att kasta den på skrotberget och köpa en ny termostat. Reservdelar finns inte och de var inte ens beredda att kosta på sig ett beklagande.

Med tanke på att det är ett känt tillverkningsfel och att 550 är/var en relativt sett väldigt dyr termostat i "premium"-segmentet tycker man att det trots termostatens ålder skulle vara på sin plats att erbjuda någon sorts goodwill till drabbade kunder.

Nästa gång blir det inte en termostat från Devi iallafall... :thumbdown:

Som tur är så är det hyfsat lätt att själv byta den dåliga kondensatorn för den som är lite hemma på elektronik och vet hur man hanterar en lödkolv. I följande inlägg beskriver jag hur man går tillväga.
 
Redigerat:
  • Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
Bra initiativ.
 
C
Börjar med några varningar:
  • Det kan vara livsfarligt att mixtra med nätansluta apparater. Följande ingrepp görs helt och hållet på egen risk. Låt en behörig elektriker sköta ur- och inkopplingen av termostaten om du är osäker.
  • Kondensatorn är en aktiv del i termostatens strömförsörjning och det är därför viktigt att den har rätt kapacitans. Det är också viktigt att den är av X2-typ vilket innebär att den är säkerhetsmässigt klassad för anslutning till nätspänning. Använd endast en kondensator med samma värde och typ som originalkondensatorn.
  • Kondensatorn saknar urladdningsmotstånd vilket innebär att den behåller sin laddning även efter att matningen brutits. Denna laddning kan vara potentiellt farlig. Vidrör inte någon del av kretskortet innan kondensatorn laddats ur.

Du behöver:
  • En smal flat skruvmejsel
  • En kryssmejsel modell liten
  • Eltejp
  • En bit isolerad kopplingstråd, skalad i ändarna
  • Lödkolv och lödtenn
  • En ny 1uF X2-kondensator (se nedan)

För att passa måste ersättningskondensatorn ha följande egenskaper:
Typ: MKP (polypropylen)
Klass: X2
Värde: 1uF
Max spänning: Minst 275 V AC
Rastermått (mått mellan benen): 27,5 mm
Längd/bredd/höjd: max 35/15/22 mm (uppskattningsvis)

Jag använde själv en EPCOS B32924C3105M från eBay som passar perfekt.
Även BC Components BFC233620105E3 från Elfa borde passa.
Det finns flera andra fabrikat som borde passa, men se upp med måtten - det finns också flera fabrikat som inte passar!
Originalet i min termostat var av typen Arcotronics R.46.


Demontera termostaten

1. Bryt strömmen. Försäkra dig om att termostaten är strömlös och förblir så under tiden du demonterar den. Ta hjälp av behörig elektriker om du är osäker.

2. Under det mittersta ventilationshålet på översidan sitter en liten låsflärp. Tryck ned den med skruvmejseln och lossa det yttre höljet genom att fälla det framåt/nedåt. Kan krävas lite tålamod, lirkande och milt våld.

låsflärp.jpg

3. Lossa de två små krysskruvarna helt och demontera display-delen genom att dra den rakt ut. Ta bort ramen som nu skall vara lös.

skruvar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4. Ladda ur kondensatorn genom att, utan att vidröra kretskortet med fingrarna, kortsluta de markerade delarna på kretskortet under flera sekunder med hjälp av kopplingstråden.

urladdning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


5. Skruva loss den inre delen av termostaten från väggdosan.

6. Skruva loss alla sladdar från termostatens plint.

7. Beröringsskydda inkommande matning ordentligt med eltejp innan strömmen eventuellt slås på igen. OBS: Säkerställ att inkommande matning inte kortsluts och ta inte fel på inkommande matning och värmekabeln. Isolera båda om du vill vara på säkra sidan.

beröringsskydda.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


8. Passa på att kontrollera att värmekabelns mantel är korrekt ihopkopplad med matningens jord.

manteljord.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
C
Byt kondensator

1. Den felaktiga kondensatorn sitter på reläkortet i termostatens inre del. Kretskortet hålls fast i höljet av sex små plastpiggar som smälts i toppen, vilket tyvärr är lite pyssel att demontera på ett sätt som gör att det går att montera tillbaka det igen.

Notera att piggarna i hörnen endast håller om kanten på kretskortet - dessa behöver inte bearbetas lika mycket.

Använd lödkolven och släta försiktigt ut toppen på piggarna. Försök att lämna kvar så mycket som möjligt av själva piggarna. Överflödig plast kan sedan petas bort med skruvmejseln, men se upp så att du inte skadar kretskortet eller någon av dess komponenter.

Bänd försiktigt loss kretskortet. Det tål en aning våld.

piggar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Den felaktiga kondensatorn är den grå komponenten på bilden. Om den har märkningen "AV" (Arcotronics) och "R. 46" (som på bilden) är det sannolikt denna som är problemet.

kondensator.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3. Löd loss den felaktiga kondensatorn.

lödloss.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4. Om du har tillgång till en kapacitansmätare kan du kontrollmäta den gamla kondensatorn.
Min hade värdet 317 nF, dvs den har tappat nästan 70% av sitt värde. Uppenbarligen det som är problemet här.

317nf.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya kondensatorn mäter 1005 nF, mycket bättre!

1005nfd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


5. Löd dit den nya kondensatorn. Den ena sidan sitter i en stor förtent yta som kräver rejält med värme för att undvika kallödning, så se upp med detta!

klart.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


6. Montera tillbaka kretskortet i höljet och använd lödkolven för att försiktigt forma piggarna så att kretskortet hålls på plats.

piggar1.jpg
piggar2.jpg
 
  • 317nf.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
C
Montera tillbaka termostaten

1. Bryt strömmen. Försäkra dig om att det är strömlöst och förblir så under tiden du jobbar. Återigen - ta hjälp av behörig elektriker om du är osäker.

2. Återanslut alla sladdar till termostatens plint. Säkerställ att du inte förväxlar några sladdar och att de sitter ordentligt monterade i plinten.

plint.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3. Skruva tillbaka bottendelen i dosan. Se till att den sitter rakt!

4. Sätt tillbaka ramen.

5. Sätt tillbaka displaydelen genom att försiktigt trycka ihop den med bottendelen.

6. Skruva tillbaka de två små skruvarna.

7. Tryck fast ytterhöljet.

8. Slå på strömmen igen.

9. Dra upp termostaten och kontrollera att reläet klickar ordentligt i samband med att värmesymbolen tänds. Det tar 1-2 minuter innan det sker.

värmesymbol.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bra tips! Jag har en som är 10-12 år gammal så snart är det dags (kanske).
 
Devi 550. Mycket bra inlägg. Idag vet Devi att det är fel på "ett batteri av dålig kvalitet". Fick därför på reklamation en ny bottendel men den fungerade heller inte. Har haft installationen i 2 år. Måste man bygga om enheten eller finns det en bättre variant? Önskar svar innan vintern 2015/16.
 
C
strandli skrev:
Idag vet Devi att det är fel på "ett batteri av dålig kvalitet".
Även här skriver Devis support att felet skulle vara ett "felaktigt batteri monterat från fabrik".
Problemet är att det inte finns något batteri i bottendelen. Allt pekar på att problemet är denna X2-kondensator.
Kan inte göra annat än att dra slutsatsen att Devi yrar i nattmössan och inte vet vad de pratar om.

Fick därför på reklamation en ny bottendel men den fungerade heller inte.
Intressant. Fick du denna från Devi eller återförsäljaren? Själv möttes jag som sagt av beskedet att produkten utgått och reservdelar inte finns.

Hur som helst, om ditt problem är X2-kondensatorn skall det naturligtvis hjälpa att byta ut bottendelen eftersom kondensatorn sitter där. Så antingen är det något annat fel på din termostat eller så har det skickat någon bättre begagnad reservdel de hittat på någon hylla.

Vad har du för felsymptom?
 
Hej! Har idag fått besked att det inte finns delar kvar till 550 men att jag istället kan gå över till 530, ett system som inte har nattsänkning mm. Devi hade inte hört om kondensatorproblemet. Min display fungerar inte efter tre år men vi skall bara ha installationen i ett orangeri så vi behöver inte annat än termostaten vilket 530 har.
 
"Använd lödkolven och släta försiktigt ut toppen på piggarna."
Aaaaah :eek: Inte smälta plast med lödkolven! Det kan förstöra spetsen!

I övrigt så gillar jag alla trådar som handlar om att laga något! (y)
 
C
Skulle de byta ut den mot en 530 inom ramen för garantin då, eller? Så vitt jag vet var det bara 2 års garanti på 550.
Om de inte har några reservdelar, var fick du den nya bottendelen ifrån då?

Om du bara behöver termostatfunktionen och inte har någon befintlig golvgivare som kanske inte kan bytas kan du köpa vilken random golvvärmetermostat som helst för ett par hundralappar.
Skulle gissa att ovanstående procedur med ganska stor sannolikhet skulle återuppliva din 550.
 
C
13th Marine skrev:
Aaaaah :eek: Inte smälta plast med lödkolven! Det kan förstöra spetsen!
Ingen större risk i detta fall skulle jag våga påstå. :)
Det är någon sorts "snäll" termoplast (polystyren?) som inte visar något tecken på att sota eller oxidera när man smälter den. Men visst, använd inte en spets som du inte kan tänka dig att offra och torka av den ordentligt efteråt.
 
550 displayen finns inte längre och det är den som inte fungerar. Säger Devis representant i Sverige på Danfoss. Finns det mer info om detta? Enligt Devi så är det inte kondensatorn som är problemet i mitt fall.
 
C
strandli skrev:
550 displayen finns inte längre och det är den som inte fungerar. Säger Devis representant i Sverige på Danfoss. Finns det mer info om detta? Enligt Devi så är det inte kondensatorn som är problemet i mitt fall.
Den info jag fick från Danfoss Devi förra året är att det inte finns några delar alls. Varken displaydelar eller bottendelar.

Men om bottendelen bytts till en ny utan resultat så är jag som sagt benägen att hålla med om att felet knappast är kondensatorn, eftersom denna sitter i bottendelen. Därav min fråga om bottendelen verkligen var ny, eller om du kan ha fått ett begagnat, redan "utslitet" exemplar??
 
Redigerat:
Till utseendet var det en helt ny del. Enligt Dvis representant har han en låda sådana bottendelar kvar men de har en benägenhet att snart ta slut.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.