Hejsan!
Jag har en fråga ang. täcksidor och passbitar. Är i full färd med att byta mitt kök och har fått upp alla stommar, så nu är det lite finlir kvar innan det är dags att montera täcksidor och passbitar. Har dock några frågor..

1. Ska täcksidorna sitta jäms med stommen eller jäms med skåpluckan? Samma med passbitarna. Utgår man från stommen eller luckan?

2. Vid detta 40cm skåp med lådor, till höger om kylen, ska det vara en täcksida. Ska den gå hela vägen ner till golvet (eller sockeln?) eller enbart från bänkskivan och upp?
3D-rendering av ett köksrenoveringsprojekt med skåpstommar och bänkskiva utan täcksidor och passbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3. Ska täcksidan på detta 40cm skåp (till höger om spisen) gå ända ner till golv, eller avslutas där stommen avslutas o så monterar jag sockel mot golvet? Har sett båda alternativen, men vet inte vad som är "rätt".
3D-modell av ett kök med stommar, bänkskiva och inbyggd ugn, fråga om montering av täcksidor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack så länge! :)

/Jessica
 
Jag har täcksidan 14 mm utanför stommen för det harmoniserar med luckorna.
Jag har täcksidan ända ner till golvet utan golvsockel och urhakat för sparksockeln

Protte
 
Täcksidor jäms med luckorna i framkant. Och även jäms med luckorna i nederkant, överallt, så slipper man slå i tårna i dessa. Blir enklare att städa också. Täcksida mellan hög- & bänkskåp föredrar jag att dra ner till sockeln. Du kan då skruva denna i sidan på bänkskåpet, och i ett eventuellt skåp över kylen.

Passbitar tycker jag kan vara OK att sätta jäms med stommen, åtminstone mot en vägg. I innerhörnet i ditt vinkelkök hade jag kapat passbiten av en lucka/lådfront istället och satt jäms med luckorna.

Finns nog egentligen inget rätt eller fel.
 
Tack snälla!
Smart idé ang lådfronten/dörren i hörnet, det hade jag inte tänkt på. Satte täckskivan i fas med lådfronten och det blev toppen 👍🏻
 
  • Gilla
nanders och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.